Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Det fanns exemplar utbjudna till försäljning i Sverige men mest för att ägaren skulle kolla vad bilen var värderad till. Denna hämtades hem från Amerika.
Det fanns exemplar utbjudna till försäljning i Sverige men mest för att ägaren skulle kolla vad bilen var värderad till. Denna hämtades hem från Amerika.
Det fanns exemplar utbjudna till försäljning i Sverige men mest för att ägaren skulle kolla vad bilen var värderad till. Denna hämtades hem från Amerika.
Det fanns exemplar utbjudna till försäljning i Sverige men mest för att ägaren skulle kolla vad bilen var värderad till. Denna hämtades hem från Amerika. Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mercedes 300 SL Roadster

Mercedes 300 SL är en av världens mest attraktiva klassiker – och på sin tid världens snabbaste serietillverkade bil. 

PeO Kjellström drog vinstlotten och fick provköra nummer 399 av 1 858 tillverkade.

Det är lätt att tro att Roadstern ”bara” är en 300 SL som taket och måsvingedörrarna plockats bort på men det är mer komplicerat än så.
Många tror att det här med måsvingedörrar bara var en gimmick från Mercedes sida, men den kraftiga (men lätta, bara 70 kg) rörramskonstruktionen gjorde det omöjligt att montera konventionella dörrar.
Då 300 SL skulle köras i tävling med förarbyte var det nödvändigt för förarna att komma in och ur bilarna snabbt, därför blev lösningen måsvingedörrar.
300 SL Roadster skulle vara mer komfort än sport. Delar av rörramen kapades därför bort så att det gick att montera vanliga dörrar. För att inte tappa i vridstyvhet förstärktes chassit istället i mitten.

Mercedes 300 SL är, i mitt tyckte, en av de allra vackraste bilarna som byggts. De böljande karosslinjerna, plåtvecken på skärmarna och inte minst byggkvalitén som var extremt hög för att vara femtiotal. Kolla karosspassningarna som är bättre än många bilar 2011.
Mercedes 300 SL Roadster tillverkades från maj 1957 till februari 1963. Totalt tillverkades 1 858 exemplar. Exemplaret vi provkört är av 1957 års modell och nummer 399 i produktionen.
Det har emellertid på senare tid dykt upp ett par exemplar till av 300 SL Roadster! Men det har visat sig vara förseriebilar och ombyggda måsvingar!

Bakelitratt som sig bör i en bil från 50-talet. En udda finess är att körriktningsvisaren sköts med den centralt placerade kromringen. Man petar ned den med tummen åt vänster eller höger beroende på vägval.
Bakelitratt som sig bör i en bil från 50-talet. En udda finess är att körriktningsvisaren sköts med den centralt placerade kromringen. Man petar ned den med tummen åt vänster eller höger beroende på vägval.
Bakelitratt som sig bör i en bil från 50-talet. En udda finess är att körriktningsvisaren sköts med den centralt placerade kromringen. Man petar ned den med tummen åt vänster eller höger beroende på vägval.
Växelspaken leder till en fyrväxlad låda som känns i stort sett fabriksny trots att bilen fått rulla en hel del mil. Nyskick för övrigt på det mesta i hela bilen.
Växelspaken leder till en fyrväxlad låda som känns i stort sett fabriksny trots att bilen fått rulla en hel del mil. Nyskick för övrigt på det mesta i hela bilen.
Växelspaken leder till en fyrväxlad låda som känns i stort sett fabriksny trots att bilen fått rulla en hel del mil. Nyskick för övrigt på det mesta i hela bilen.
I dag får man kryssa för rökarpaket om man vill ha askkopp i sin bil. På femtiotalet var det garanterat standardutrustning. Är oanvänd i detta ex.
I dag får man kryssa för rökarpaket om man vill ha askkopp i sin bil. På femtiotalet var det garanterat standardutrustning. Är oanvänd i detta ex.
I dag får man kryssa för rökarpaket om man vill ha askkopp i sin bil. På femtiotalet var det garanterat standardutrustning. Är oanvänd i detta ex.
1 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Bakelitratt som sig bör i en bil från 50-talet. En udda finess är att körriktningsvisaren sköts med den centralt placerade kromringen. Man petar ned den med tummen åt vänster eller höger beroende på vägval.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Växelspaken leder till en fyrväxlad låda som känns i stort sett fabriksny trots att bilen fått rulla en hel del mil. Nyskick för övrigt på det mesta i hela bilen.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
I dag får man kryssa för rökarpaket om man vill ha askkopp i sin bil. På femtiotalet var det garanterat standardutrustning. Är oanvänd i detta ex.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Detta exemplar inhandlades 1987 från San Diego. Ägaren, som vill förbli anonym, hade suktat efter en sådan här bil i många år. Men han insåg snart att de exemplar som bjöds ut till försäljning i Sverige egentligen inte var till salu. Ägarna ville bara se värdet på sina bilar och just på Roadster har det gått upp rejält de senaste åren. I dag handlar det om mellan fyra och sju miljoner kronor och Roadster har närmat sig måsvingen.
Hur många exemplar av 300 SL Roadster som finns i Sverige är det ingen som har riktig koll på, men som mest har det samlats nitton stycken vid en träff i Lindesberg för några år sedan. Det var dock även några måsvingar i den samlingen.
De allra flesta finns i USA, men Sverige är som vanligt i bilkretsar överrepresenterat när det gäller åtråvärda klassiska bilar.
Att de flesta finns i USA är inte så överraskande. Det var den amerikanske Mercedesagenten Max Hoffman som såg till att den byggdes genom att beställa tusen bilar, precis som han gjorde när han övertalade Mercedes att bygga måsvingen.

Så tyckte vi då

Ingenjör Rolf Eriksson-Pax tvingades åka ända till Stuttgart för att göra sin Bilanalys nummer 53, som var Mercedes 300 SL Roadster. Det fanns inga bilar att låna i Sverige. Men resan var mödan värd för Rolf kom hem full av lovord över vagnen. Här några av hans mer eller mindre lyriska citat.

”Trehundran” är verkligen en läckerbit för finsmakaren. Den tillhör världens vackraste sportvagnar och bjuder på en sagolik åkkomfort.

Tyskarnas grundlighet förnekar sig aldrig. 300 SL är välgjord i alla avseenden och det är faktiskt en njutning att detaljgranska bilen.

Mercedes 300 SL är idealbilen för den penningstarke som vill ha både en representativ lyxvagn samt ett genomsportigt fullblod men av någon anledning inte vill ha två bilar. Skaffar han sig en 300 SL får han dessa två bilar kombinerade i en. 

Artikeln publicerades i Teknikens Värld nummer 24/1960.

Den nuvarande ägaren inhyste ett annat exemplar av 300 SL Roadster i sitt garage i mitten av åttiotalet. På helgerna hände det, rätt ofta faktiskt, att han smög ner i källaren med en liten whisky och bara njöt av att sitta i bilen. Habegäret växte.
Till sist åkte han till USA efter att ha lokaliserat några bilar som var till salu. På planet över Atlanten stötte han samman med några bilintresserade amerikaner som menade att tio procent av det begärda priset alltid kunde prutas bort.
Det tittades på många bilar men det var just det här exemplaret som kändes rätt. Men när han försökte få bort tio procent fnös bara säljaren.

Teknikens Värld nummer 24/1960.
Teknikens Värld nummer 24/1960.
Teknikens Värld nummer 24/1960.
Sexcylindrig motor på tre liters cylindervolym som ger 240 hästkrafter. Kan ta bilen till hastigheter runt 250 km/h och då fläktar det rejält i kupén och bildas stora virvlar i bränsletanken. 100 liters tank är tillval.
Sexcylindrig motor på tre liters cylindervolym som ger 240 hästkrafter. Kan ta bilen till hastigheter runt 250 km/h och då fläktar det rejält i kupén och bildas stora virvlar i bränsletanken. 100 liters tank är tillval.
Sexcylindrig motor på tre liters cylindervolym som ger 240 hästkrafter. Kan ta bilen till hastigheter runt 250 km/h och då fläktar det rejält i kupén och bildas stora virvlar i bränsletanken. 100 liters tank är tillval.
Dörrhandtaget är fräst i ett stycke aluminium och känns tämligen skört och man öppnar dörren med anddakt. Vi vill ju inte ha sönder något på en 300!
Dörrhandtaget är fräst i ett stycke aluminium och känns tämligen skört och man öppnar dörren med anddakt. Vi vill ju inte ha sönder något på en 300!
Dörrhandtaget är fräst i ett stycke aluminium och känns tämligen skört och man öppnar dörren med anddakt. Vi vill ju inte ha sönder något på en 300!
1 AV 3
Teknikens Värld nummer 24/1960.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 3
Sexcylindrig motor på tre liters cylindervolym som ger 240 hästkrafter. Kan ta bilen till hastigheter runt 250 km/h och då fläktar det rejält i kupén och bildas stora virvlar i bränsletanken. 100 liters tank är tillval.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Dörrhandtaget är fräst i ett stycke aluminium och känns tämligen skört och man öppnar dörren med anddakt. Vi vill ju inte ha sönder något på en 300!
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Till sist hade svensken bestämt sig att det i alla fall skulle bli denna bil och ringde upp för att be om ursäkt för prutningsförsöket och köpa bilen. Men han hann inte med att framföra sitt ärende innan säljaren sa att det lagda priset var okej och han kunde komma och hämta bilen i morgon.
Bilen skeppades till Sverige där den lackerades om från grått till rött och har sedan dess rullat drygt 3 000 mil. Klassiska bilar ska köras, inte stå uppallade i garage!
Att ta sig in i en Mercedes 300 SL Roadster är inte det enklaste. Dörrtrösken är minst sagt bred eftersom den innehåller flera rör som fungerar som uppstyvning.

Sitter ett tag och gör mig familjär med bilen. Bakelitratten är stor, väldigt stor, helt enkelt. Den är inte vikbar som i måsvingen då det inte är några problem att få in benen under ratten i en Roadster.
Torrbryter en stund innan jag ska åka iväg för en provtur men inser att det inte finns någon körriktningsvisare!
Men vad i h-e, det måste jag ju ha! Vill ju inte riskera att någon ska köra in i dyrgripen bara för att de inte ser att jag vill svänga vänster…
Jag påtalar detta för ägaren som berättar att den sitter i själva rattnavet, signalringen, eller vad du nu vill kalla den. Denna är utformad som Mercedesstjärnan och man vrider denna helt enkelt för att visa vilket håll man ska åt. Finurligt.

Rejäla ventiler på skärmarna för att leda bort värmen men det ligger nog en hel del i utseendet också. Snyggt med listerna som löper över hela gallret.
Rejäla ventiler på skärmarna för att leda bort värmen men det ligger nog en hel del i utseendet också. Snyggt med listerna som löper över hela gallret.
Rejäla ventiler på skärmarna för att leda bort värmen men det ligger nog en hel del i utseendet också. Snyggt med listerna som löper över hela gallret.
Sex tum plåtfälgar med "snobbringar" och navkapsel var standardutrustning inklusive vita sidor.
Sex tum plåtfälgar med "snobbringar" och navkapsel var standardutrustning inklusive vita sidor.
Sex tum plåtfälgar med "snobbringar" och navkapsel var standardutrustning inklusive vita sidor.
1 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Rejäla ventiler på skärmarna för att leda bort värmen men det ligger nog en hel del i utseendet också. Snyggt med listerna som löper över hela gallret.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Sex tum plåtfälgar med "snobbringar" och navkapsel var standardutrustning inklusive vita sidor.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Vrider runt startnyckeln och den raka sexan på tre liter spinner igång direkt. Så är också detta en motor som monterades samman med stor gedigenhet. Först byggdes den, sedan fick den gå i bromsbänk i ett dygn varav sex timmar på 6 100 r/min där den ger som mest effekt: 240 hk.
Därefter plockades motorn ner igen, kontrollerades och sattes samman för att gå åtta timmar till i bänken innan den monterades i bilen, väldigt lutad åt vänster för att få plats under den låga motorhuven.
I 300 SL sitter direktinsprutning och modellen var den första serieproducerade bilen i världen som fick detta.
Beroende på bakaxelutväxling, den var valbar för kund, kunde den här bilen toppa 260 km/h och var därmed även den snabbaste serieproducerade bilen i världen på sin tid.
Lägger i ettan och Roadstern skjuter fart. Det känns direkt att det är bra skjuts i motorn, vid dryga 3 000 r/m bryter helvetet lös, det är ungefär som att en extra motor kopplas in. Den fyrväxlade, helsynkroniserade, lådan fungerar mycket väl trots över femtio år i tjänst. Så är lådan också hämtad från tävlingsversionen av 300 SL.

Onekligen lite charmigare och tilltalande än dagens reglage för värme respektive kalluft. Priset för att få denna anordning ligger på 4-7 miljoner kr. Men då ingår bil!
Onekligen lite charmigare och tilltalande än dagens reglage för värme respektive kalluft. Priset för att få denna anordning ligger på 4-7 miljoner kr. Men då ingår bil!
Onekligen lite charmigare och tilltalande än dagens reglage för värme respektive kalluft. Priset för att få denna anordning ligger på 4-7 miljoner kr. Men då ingår bil!
Helljusomkopplare på golvet. Som bland annat Volvo PV hade.
Helljusomkopplare på golvet. Som bland annat Volvo PV hade.
Helljusomkopplare på golvet. Som bland annat Volvo PV hade.
1 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Onekligen lite charmigare och tilltalande än dagens reglage för värme respektive kalluft. Priset för att få denna anordning ligger på 4-7 miljoner kr. Men då ingår bil!
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Helljusomkopplare på golvet. Som bland annat Volvo PV hade.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bilar från den här eran brukar inte kännas speciellt stabila på vägen längre, även om de uppfattades som så på den tiden. I mitt arbete har jag kört många bilar från både 50- och 60-talet men kan inte erinra mig någon som känts så här vägsäker.
Jag ljuger inte när jag tar ordet nybilskänsla i min mun, eller snarare sätter det på pränt.

En bil i den här prisklassen, som man inte äger själv och är obekant med, är ingenting man kastar sig iväg som en dåre på krokiga landsvägar så jag kan erkänna att provturen blev ganska kort. Men den gav mersmak.
Jag kan bara hålla med skribenten Griff Borgeson i Sports Cars Illustrated på 50-talet. Fritt översatt skaldade han:
– Så du kan inte besegra Mount Everest, du kan inte få Marilyn Monroe och du kommer förmodligen aldrig att kunna åka raket till månen. Men om du är stadd vid kassa kan du köpa en Mercedes 300 SL, och det är en upplevelse på samma nivå!

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 4/2012.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Mercedes 300 SL Roadster

Ursprungligt pris (1957): Cirka 45 000 kr.

Uppskattat pris (2011): Cirka 4-7 miljoner kr.

Motor: Bensin. 6-cylindrig längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 240 hk SAE vid 6 100 r/min, max vridmoment ca 300 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, 4-växlad manuell låda.

Hjul: Fälg 6 tum, däck 6,70 X 15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 457, bredd 179, höjd 130, spårvidd f/b 140/145. Tjänstevikt ca 1460, maxlast 100. Tank 80 – 100 (tillval) liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h ca 7,0. Toppfart beroende på bakaxelutväxling, men som mest 260 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 1,7 – 2,0 l/mil.