Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mercedes 600 Pullman

Kungen fick sin nya Mercedes 600 Pullman 1965, men blev så missnöjd att han bytte ut den. 

Varför? Vi skickade Mikael Stjerna och Glenn Lindberg att undersöka saken.

Året var 1965. Mercedes nya 250 SE hade premiär under hösten, men för de som inte behövde räkna fläsktärningarna i ärtsoppan fanns det mer anslående modeller. Till exempel Mercedes 600 Pullman. Bilen för kungar, påvar och presidenter.
Självklart beställdes en sådan till vår egen Gustaf VI Adolf. Med registreringsnummer A2 användes den för att skjutsa dåtidens högvilt. Men kungen blev inte riktigt nöjd med nytillskottet. ”För låg” tyckte han, det var svårt att stiga in i den. 

Därför beställdes ännu en representationsbil, denna gång en Cadillac, kungens favoritmärke. Den ovanligt långa och påkostade Mercedes-limousinen fick användas av nuvarande kungens mamma, prinsessan Sibylla. Då skyltades också bilen om och fick registreringsnumret A6. Det fanns en rangordning även på registreringsskyltarna.
Den är just den bilen vi idag provkör och provåker – gamla kungens bil, bilen kung Carl XVI Gustav åkte i som barn tillsammans med sin mor, prinsessan Sibylla. 

Mercedes-Benz 600 Pullman, namnet är nästan lika långt som bilen; 6,24 meter.
Med den inre spaken anpassas stötdämparna till vägunderlaget.
Instrumentbrädan är hantverk blandat med mätare och reglage från enklare modeller.
Temperaturvredet styr värmen men inte kyla. Luftkonditionering var tillval. Och kungen beställde bilen utan luftkonditionering!
1 AV 5
Mercedes-Benz 600 Pullman, namnet är nästan lika långt som bilen; 6,24 meter.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Med den inre spaken anpassas stötdämparna till vägunderlaget.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Instrumentbrädan är hantverk blandat med mätare och reglage från enklare modeller.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Temperaturvredet styr värmen men inte kyla. Luftkonditionering var tillval. Och kungen beställde bilen utan luftkonditionering!
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Men hur är det med insteget? Jag och Glenn Lindberg kliver i och ur denna praktpjäs utan minsta problem. Med en hjulbas på 3,9 meter och en karosshöjd på 1,5 meter har vi inga som helst problem. Förmodligen var gamle kungen väldigt stel i ryggen, en klassisk åkomma inom den högre aristokratin.
Lika lätt är det att hitta en avkopplande sittställning i fåtöljerna. Benutrymmet är magnifikt, och ryggstödet kan justeras från intresserat deltagande till slumrande avkopplad.
Värre är det i framstolarna. Eftersom de två bakvända fåtöljerna i  mittraden utgör en naturlig barriär är ryggstödslutningen ytterst begränsad. Det går att luta ryggstödet lite grann, men bara om sittdynan samtidigt skjuts framåt. Detta gör självklart ingenting, det handlar bara om komforten för personalen som på arbetstid bör hålla sig klarvaken. 

Till skillnad från Rolls-Royce hymlade aldrig Mercedes om motoreffekten. 250 hästkrafter ger V8:an på 6,3 liter. Rolls-Royce skulle förmodligen ha sagt tillräckligt, för det är precis vad den är. Det behöver inte gå snabbare än så här. Uttryckt i siffror är det 0-100 km/h på tio sekunder.
Vi börjar med en nostalgisk tur ut till Drottningholms slott där dagens kungapar bor. Luftfjädringen fungerar perfekt och vi snudd på svävar fram. Bilen har ett avancerat antinigningssystem, för att bilen inte ska stå på näsan vid kraftig inbromsning. Samma system håller också karossen horisontell vid full gas.

Kung Gustav VI Adolf var nykterist, vilket inte hindrade att bilen levererades med ett rejält barskåp mellan stolarna i rad två.
Fönsterhissarna sköts med hydraulik, ljudlöst till skillnad från elhissar.
På Lejonbacken utanför slottet i Gamla Stan. Hemmaplan för bilen som en gång i tiden ingick i hovstallets garage.
1 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Kung Gustav VI Adolf var nykterist, vilket inte hindrade att bilen levererades med ett rejält barskåp mellan stolarna i rad två.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Fönsterhissarna sköts med hydraulik, ljudlöst till skillnad från elhissar.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 5
På Lejonbacken utanför slottet i Gamla Stan. Hemmaplan för bilen som en gång i tiden ingick i hovstallets garage.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Tjänstebilen

Kung Gustav VI Adolf var inte ensam. Ingen annan bilmodell har tjänstgjort i lika många parader och korteger som Mercedes 600 Pullman. Bland ägarna hittar vi så olika personligheter som påven Paul VI och John Lennon, ökända diktatorer som Idi Amin, president Marcos på Filippinerna, Ceausescu i Rumänien och mindre ökända som president Tito i Jugoslavien. Alla uppskattade de förmodligen den pompa som omger en 600 Pullman. Modellnamnet har än i dag sin dragningskraft på icke-folkvalda: Kim Jong-Il i Nord-Korea köpte i somras, 2011, reds anm, en ny Mercedes S 600 Pullman, trots matbrist och elände i landet.

Jämfört med värsta konkurrenten Rolls Royce Silver Cloud III och Silver Wraith är Mercedes 600 påtagligt enklare att köra. Instrumenteringen och reglagen är överskådliga, och gasresponsen anständig. Framåt är det ungefär som att köra en vanlig modern bil. Att fickparkera är värre. 6,24 meter bil är svårt att baxa in.
Ett omfattande hydrauliskt system används till det mesta som ska röra sig; fönsterrutor, mellanglaset bakom föraren, ryggstödslutning, dörrlås, friskluftventiler med mera. Valet föll på hydraulik eftersom ingenjörerna på Mercedes ansåg att elmotorer förde för mycket oväsen. Personer högt upp på samhällstegen antas ha en mycket avancerad perceptionsförmåga.
Med hydraulisk assistans hissas fönsterrutorna upp och ner helt ljudlöst. Och med en våldsam hastighet, som en slags omvänd giljotin. Det gäller att inte ha fingrarna i vägen.

På parkeringen utanför Drottningholms slott åker turisternas kameror upp blixtsnabbt. Alla tror att kungen har beställt fram sin limousin. Det säger en del om bilens strama, tidlösa design, signerad Paul Bracq. Än i dag skulle den platsa i vilken parad som helst.
Någon ”facelift” blev heller aldrig aktuell under alla 17 år i produktion, från 1964 till 1981. Produktionen var hantverksmässig och totalt tillverkades 2 677 bilar. Av dessa var endast 429 Pullman-modeller, den långa versionen som vi kör i dag. Kundkretsen var uteslutande stater och kungahus.
1971, året innan prinsessan Sibylla gick bort, sålde kungahuset bilen till Palmqvist Hyrverk, som använde bilen i sitt åkeri. Oftast för att skjutsa kändisar från Arlanda till Grand hotell och vidare ut i Stockholmsnatten.
I baksätet har suttit Sammy Davis Jr, president Tito, Bobby Bastamow, Mikael Stjerna och Glenn Lindberg, för att nämna några.

600:an har i dag en personlig nummerskylt, samma som satt på bilen när den tjänstgjorde i hovstallet 1965.
Motorn på 6,3 liter ger 250 hästkrafter och mer än anständiga prestanda.
Flaggstängerna på skärmarna kröns av små Mercedesstjärnor.
1 AV 6
600:an har i dag en personlig nummerskylt, samma som satt på bilen när den tjänstgjorde i hovstallet 1965.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 6
Motorn på 6,3 liter ger 250 hästkrafter och mer än anständiga prestanda.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 6
Flaggstängerna på skärmarna kröns av små Mercedesstjärnor.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
6 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

1974 såldes bilen till Freys hyrverk som 1979 lät den gå vidare till Thomas Larsson,  en bilhandlare i Stockholm. 2005 bytte bilen ägare igen, då den köptes av Anders Läck och Gunnar Sandestig. Den används än idag inom Hyrverk1 AB i Stockholm, som har ett antal behjulade rariteter för uthyrning.
– Vi har precis hämtat den i Tyskland efter en omfattande renovering av det hydrauliska systemet. Man vet aldrig hur länge det fungerar så det är bra att ni får prova bilen nu. Bilen mår absolut bäst när den används, det är när den får stå för länge som problemen uppstår, säger vårdnadshavaren Bobby Bastamow.
Det är det hydrauliska trycksystemet som är bilens akilleshäl. Bilen bör motioneras minst en gång i månaden för att alla o-ringar ska hållas friska och täta. 

Uppstår problem finns det företag i Tyskland som är specialister på 600:an. Allt kan ordnas, men det kostar mycket pengar.
Bobby Bastamow brukar själv köra bilen när plikten kallar.
Dagen innan vi får köra bilen var 600:an med i en filminspelning mitt i Stockholms centrum.
– Det handlade om justitieminister Geijer och den så kallade Geijer-affären. Vem vet, kanske satt verklighetens Geijer i bilen någon gång, funderar Bobby Bastamow.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 8/2011.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Mercedes–Benz 600 Pullman 1965

Ursprungligt pris (1965): 120 000 kronor.

Uppskattat pris (2011): 1 000 000 kronor. Korta Mercedes 600 ligger på ca 500 000 kronor. Pullman-utförande och ägarhistorik påverkar värdet i hög grad.

Motor: Bensin. V8, längsmonterad, enkel överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Insprutning. Cylindervolym 6 332 cm3. Max effekt 250 hk vid 4 000 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 2 800 -r-/-min.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-stegad automatlåda.

Hjul: Däck 9,00/H15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 390, längd 624, bredd 195, höjd 151, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt 2 840, maxlast 500. Tank 112 liter.

Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 10,0 s. Toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 2,6 l/mil.