Bilvärldens lägsta luftmotstånd. Det kan Mercedes skryta med för EQS-familjen. Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

Många undrade vad som skulle hända med Mercedes AMG-division när vd Ola Källenius styrde in på elbilsspåret. Svaret kommer här: den första elbilen med AMG-emblem levererar 658 hästkrafter, som kan bli 761 om du öppnar plånboken lite mer, och dessutom lyxbilskomfort. Frågan är då bara: vad är egentligen sportig lyx i elbilsåldern?

Jan-Erik Berggren

Mercedes AMG-division är rena mjölkkon för Mercedes aktieägare. Dyra, sportiga och kaxiga bilar har levererat vinster i rekordfart de senaste åren. I sommar fyller favoritdotterbolaget AMG 55 år och lagom till den födelsedagen presenteras den första elbilen med AMG-emblem: EQS 53 4Matic+.

AMG grundades 1967 och på klassiskt vis av två duktiga ingenjörer som visste hur bilarna från Mercedes skulle kunna göras sportigare och fräckare. Grundarna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher hittade sitt G i Aufrechts födelseort Grosaspach. Melcher försvann tidigt och 1990 tog Mercedes ett fastare grepp om AMG och de bilar som började säljas som Mercedes AMG. Tio år senare var Mercedes majoritetsägare och 2005 köptes Hans Werner Aufrecht ut helt och hållet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill