Provkörning av Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Många undrade vad som skulle hända med Mercedes AMG-division när vd Ola Källenius styrde in på elbilsspåret. Svaret kommer här: den första elbilen med AMG-emblem levererar 658 hästkrafter, som kan bli 761 om du öppnar plånboken lite mer, och dessutom lyxbilskomfort. Frågan är då bara: vad är egentligen sportig lyx i elbilsåldern?
Mercedes AMG-division är rena mjölkkon för Mercedes aktieägare. Dyra, sportiga och kaxiga bilar har levererat vinster i rekordfart de senaste åren. I sommar fyller favoritdotterbolaget AMG 55 år och lagom till den födelsedagen presenteras den första elbilen med AMG-emblem: EQS 53 4Matic+.
AMG grundades 1967 och på klassiskt vis av två duktiga ingenjörer som visste hur bilarna från Mercedes skulle kunna göras sportigare och fräckare. Grundarna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher hittade sitt G i Aufrechts födelseort Grosaspach. Melcher försvann tidigt och 1990 tog Mercedes ett fastare grepp om AMG och de bilar som började säljas som Mercedes AMG. Tio år senare var Mercedes majoritetsägare och 2005 köptes Hans Werner Aufrecht ut helt och hållet.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se