Provkörning av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Stor bränsletörstande suv är lika inne som spikmattan, 5:2-dieten och internetcaféet. Inte alls med andra ord, i dag kör folk elbil och spelar padel. Hur bra än Mercedes-AMG GLE 63 S med V8-motor må vara, är det den sista i sitt slag.
Öppnar förardörren och klättrar in i förarstolen. Man slår sig inte ned i GLE 63 S, man bestiger den likt det berg den är. Tur att det invändigt finns stora handtag att greppa lite här och var. Kramar den tjocka ratten, klädd i kolfiber och alcantara – två material som signalerat lättbygge sedan 70-talet (+4 600 kr). Rattvärme är något du får göra avkall på om du ska leva det sportiga livet. Och särskilt lätt är bilen inte heller för den delen.
Tjänstevikt på 2 644 kg och en maxlast på knappa halvtonet gör att bilens totalvikt landar på 3 120 kg. Bannade Fläsk-Fia!, som Martin Ljung en gång sa.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se