Provkörning av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Stor bränsletörstande suv är lika inne som spikmattan, 5:2-dieten och internetcaféet. Inte alls med andra ord, i dag kör folk elbil och spelar padel. Hur bra än Mercedes-AMG GLE 63 S med V8-motor må vara, är det den sista i sitt slag.
Öppnar förardörren och klättrar in i förarstolen. Man slår sig inte ned i GLE 63 S, man bestiger den likt det berg den är. Tur att det invändigt finns stora handtag att greppa lite här och var. Kramar den tjocka ratten, klädd i kolfiber och alcantara – två material som signalerat lättbygge sedan 70-talet (+4 600 kr). Rattvärme är något du får göra avkall på om du ska leva det sportiga livet. Och särskilt lätt är bilen inte heller för den delen.
Tjänstevikt på 2 644 kg och en maxlast på knappa halvtonet gör att bilens totalvikt landar på 3 120 kg. Bannade Fläsk-Fia!, som Martin Ljung en gång sa.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se