Fyradörrarscoupén Mercedes-AMG GT 63 S E Performance är baserad på MRA-plattformen, precis som bland andra Mercedes E-klass.
1 AV 2
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance är en laddhybrid med 843 hästkrafter!
2 AV 2
Fyradörrarscoupén Mercedes-AMG GT 63 S E Performance är baserad på MRA-plattformen, precis som bland andra Mercedes E-klass.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

När AMG skickar ut sin första laddhybrid på marknaden handlar det inte om räckvidd och klimat. I stället står prestanda i fokus och hybridsystemet finns enkom till för att skärpa köregenskaperna.

I garagemörkret står den svart och sinister, med guldfärgade bromsok som det enda som bryter av svärtan. Enligt uppdraget som tilldelats mig ska den ha ”840 hästkrafter eller något” och med ”något med F1 under skalet någonstans”. Det är med viss respekt jag närmar mig den.
Det handlar om Mercedes-AMG:s första ­­ladd­hybrid, baserad på Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé och som fnyser föraktfullt i riktning mot Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.

Daniel Östlund är uppe i 85 km/h... Mercedes-AMG GT 63 S E Performance är en aning snabbare än så. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill