Provkörning av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
När AMG skickar ut sin första laddhybrid på marknaden handlar det inte om räckvidd och klimat. I stället står prestanda i fokus och hybridsystemet finns enkom till för att skärpa köregenskaperna.
I garagemörkret står den svart och sinister, med guldfärgade bromsok som det enda som bryter av svärtan. Enligt uppdraget som tilldelats mig ska den ha ”840 hästkrafter eller något” och med ”något med F1 under skalet någonstans”. Det är med viss respekt jag närmar mig den.
Det handlar om Mercedes-AMG:s första laddhybrid, baserad på Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé och som fnyser föraktfullt i riktning mot Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se