Provkörning av Mercedes-AMG SL 63 4Matic+
När Mercedes uppdaterar sin tvåsitsiga sportbil tar de i lite extra. Den senaste generationen har utvecklats av vildhjärnorna på AMG. Någon snällhet står inte längre att finna.
Sedan urminnes tider har Mercedes SL-modeller varit mäktiga glidare, stora och tunga tvåsitsiga cabrioleter som huggits ur tyskt urberg och sedan gungat fram över asfalt utan brådska. Eller, inte riktigt sedan urminnes tider, eftersom den allra första SL-modellen hette 300 i förnamn och hade dörrar som öppnades uppåt. Den hade riktiga rötter i motorsporten. Snarare var det 1963, då Pagoda-modellen eller W113, först rullade ut från fabriken i Stuttgart, som den nuvarande SL-linjen startade.
Så fick det förbli ända fram till i oktober i fjol, då SL av generation R232 begick sin entré. Nu var det plötsligt vettvillingarna hos Aufrecht, Melcher och Großaspach, alltså AMG, som hade tagit över ansvaret för modellen och kokat ihop en helt ny plattform av aluminium med högvärdiga hjulupphängningar och vissa hårdkörarambitioner.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se