Provkörning av Mercedes B 170 NGT
Hittills har ingen gasbil varit bra eller billig nog att konkurrera med etanolbilarna. Men nu skrivs historia på miljöbilsmarknaden. Mercedes B 170 NGT kan köras långt på både bensin och gas och Mercedes verkar skämmas för att ta betalt.
Första intrycket #296
Mercedes har lyckats kombinera en stor bensintank och en mellanstor gastank med lågt pris. Bra jobbat!
Gasbilar har aldrig slagit i Sverige. Det är inte så konstigt. De har alltid varit för dyra och haft för kort räckvidd på antingen gas eller bensin. Men det kan bli ändring på det nu. Nya gas- och bensindrivna Mercedes B 170 NGT har nämligen paketerats riktigt smart. Bilen har dubbla golv av krocksäkerhetsskäl och tack vare det har Mercedes kunnat stuva in hyfsat stora gastankar. Också reservhjulsbaljan har tagits i anspråk av gastankar. Konstruktionen har gjort det möjligt att behålla den vanliga bensintanken på 54 liter. Detta ger en enorm räckvidd. På gas kör man 30 mil, på bensin 70 mil extra, utan att lastutrymmet har påverkats. Visst kunde tankarna ha varit större än 16 kilo, men som kompromiss duger det bra.
Jämfört med gasmodellerna från Opel och Volkswagen upplever jag Mercedes B 170 som betydligt mer användbar. Framför allt tryggare. Zafira och Touran har nödtankar för bensin som rymmer 13–14 liter. Det fungerar i städer med många gaspumpar, men bara där. Bor man någon annanstans – eller ska ge sig av från staden – tvingas man köra runt med bensindunkar i bagaget.
Det som också talar för en försäljningsframgång är prissättningen. Svenska Mercedes säljer gasbilen nästan utan prispåslag, för 249 900 kronor. I Tyskland har gasversionen ett påslag på 29 000 kronor. Att priset är subventionerat är glasklart. Bilen byggs i Rastatt, transporteras till Mannheim för montering av gaskomponenter och körs tillbaka till Rastatt för slutmontering. Det är ingen billig logistik.
Mercedes räknar med att bilen är intressant på den svenska marknaden. Heiko Knoth, som är marknadsspecialist på Mercedes-Benz säger att bilen kommer att tillverkas i några tusen exemplar per år.
Den bensindrivna basmodellen kostar 237 900 kronor i Sverige. När gasbilskunden har fått 10 000 kronor i miljörabatt återstår bara 2 000 kronor i prisskillnad. Tjänstebilsförare kan njuta av 40 procents rabatt på förmånsvärdet vilket betyder att skattekostnaden för en Mercedes B 170 stannar på 1 052 kronor per månad.
B 170 är en kompakt men rymlig familjebil. Den är aningen stötig och långt ifrån lika bekväm som C-klass, men kvalitetskänslan är hög. Den höga karossen ger ett lätt insteg och bra lastutrymmen.
Under huven hittar vi tvålitersmotorn från B 200. Egentligen ger den 136 hästkrafter. Men eftersom den med gasdrift ger lägre effekt, 116 hästkrafter, har Mercedes lagt maxeffekten där även när den går på bensin för att bilen ska kännas likadan att köra, oavsett bränsle.
Gasbilar är billiga att köra, med en milkostnad som ligger mellan diesel och bensin, beroende på var gasen tankas. Gasen på västkusten är uppblandad med naturgas och betydligt billigare än i exempelvis Stockholm.
Enligt Mercedes drar B 170 drygt 0,61 m3 gas i blandad körning (EU-norm), vilket innebär en bränslekostnad på omkring 7,40 kronor per mil (på biogas). Bensinåtgången är 0,73 l/mil i samma körcykel, vilket betyder 9,90 kronor per mil.
Men framför allt är den extremt miljövänlig när den körs på biogas. Det är en metangas som kraftigt bidrar till växthuseffekten. Vi utvinner den ur sopor och vid vattenreningsverk. Genom att förbruka biogasen gör man miljön en tjänst.
Samhällets välvilja är följaktligen stor. Privata köpare får 10 000 kronor i miljörabatt, tjänstebilsförare får 40 procents rabatt på förmånsvärdet. För att inte tala om alla parkerings- och trängselskatteförmåner. Lägger du samman den låga bränslekostnaden med alla statliga subventioner får du ett riktigt billigt bilägande.
Tilldelningen för 2008, 500 bilar, är i princip redan slut – jag är inte förvånad. Nu är det staten som har bollen. Gasbilar finns, men för att de ska kännas riktigt hemma på marknaden krävs fler gaspumpar. I dag finns 175 stationer i landet.
Mercedes B 170 NGT
Pris
249 900 kronor.
Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 83/94 mm, cylindervolym 2 034 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 3 500–4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda eller steglös automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak halvstel axel.
Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,0 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/55-16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 427, bredd 178, höjd 162, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt 1 540, maxlast ca 410. Tank 54 liter.
Fartresurser*
Toppfart 184 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,4 s.
Bränsleförbrukning*/miljö
Blandad körning 0,73 l/mil (bensin). 0,49 kg/mil (gas). CO2 175 gram (bensin), 135 gram (gas). Skatt 1 110 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se