Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
En viss offroad-kompetens finns tveklöst i All-Terrain, och den höga markfrigången gör det lätt att köra på skogsvägar. Men ärligt talat, det är väl ingen som tar bilnamnet bokstavligt?
En viss offroad-kompetens finns tveklöst i All-Terrain, och den höga markfrigången gör det lätt att köra på skogsvägar. Men ärligt talat, det är väl ingen som tar bilnamnet bokstavligt?
En viss offroad-kompetens finns tveklöst i All-Terrain, och den höga markfrigången gör det lätt att köra på skogsvägar. Men ärligt talat, det är väl ingen som tar bilnamnet bokstavligt?
En viss offroad-kompetens finns tveklöst i All-Terrain, och den höga markfrigången gör det lätt att köra på skogsvägar. Men ärligt talat, det är väl ingen som tar bilnamnet bokstavligt? Foto: Mercedes

Provkörning av Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain

Mercedes C 220 d All-Terrain kommer sist till kalaset och utmanar Volvo V60 Cross Country och Audi A4 allroad. Men frågan är om festen redan är över.

Det är i elfte timmen denne bilbranschens ädling anländer till festen, med alla titlarna hängandes kring halsen. ”Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain” står det på inbjudningskortet.
Men kommer du nu, 2022? Festen började för många år sedan. Audi och Volvo startade med fördrinken redan på 90-talet.
Men fint folk kommer förstås sent. 

Mercedes är inte helt gröna på att stöpa om kombimodeller till off-road-stuk. Storebror E-klass kom i en All-Terrain-utgåva 2017. Men då ansåg Mercedes att C-klassen hade så få år kvar i livscykeln att All-Terrain-versionen fick vänta till den nya generationen C-klass, den som presenterades tidigare i år.
Grundreceptet är en karosshöjning på 40 millimeter och permanent fyrhjulsdrift. För att understryka terrängfärdigheterna har C-klass All-Terrain sminkats med genre-typisk mascara runt hjulhus och i front och akter.
Utrustningslinjen Avantgarde är standard och det betyder blanksvarta B-stolpar och Avantgarde-klädsel. Men den som vill kan skräddarsy sin All-Terrain efter eget kynne.
Som alla förstår är det en synnerligen duglig kombi, on- och off-road. Mercedes låter mig provköra bilen på koncernens ­testbana i Immendingen, tio mil från fabriken i Sindelfingen.

Det här är nytt

Förhöjd

Chassit är förhöjt 40 millimeter.

Offroad-program

Två nya körprogram för offroad-körning.

Ny look

Svarta plastkanter runt om särskiljer All-Terrain. 

Det är en terrängbana som också används för att sätta G-Wagen på prov, och jag kan snart konstatera att C 220 d 4Matic All-Terrain vill göra skäl för sitt namn. Bilen klättrar ­uppför branta testbackar till synes utan besvär. En specialfunktion för All-Terrain är offroad-menyn i bildskärmen som visar lutning, styrvinkel och kompass.
Två All-Terrain-unika körprogram, ”Offroad” och ”Offroad+” hjälper till. Standard är också funktionen ”Downhill Speed Regulation” som håller farten konstant i utförsbackar. Det är lätt att imponeras av hur mycket bilen tål, hur högt gränsen ligger.
Terrängbanan är förstås noga utvald för att ligga inom C-klass All-Terrains kompetens­ramar. Det skulle förvåna en smula om Mercedes instruktör utbrister ”nähä, det gick inte, då prövar vi en annan backe”.

Den senaste generationen av MBUX-systemet har nya symboler på skärmarna och tre designteman – classic, sportigt och diskret. I nya C-klass är det två skärmar som gäller, samma utförande som i S-klassen.
Den senaste generationen av MBUX-systemet har nya symboler på skärmarna och tre designteman – classic, sportigt och diskret. I nya C-klass är det två skärmar som gäller, samma utförande som i S-klassen.
Den senaste generationen av MBUX-systemet har nya symboler på skärmarna och tre designteman – classic, sportigt och diskret. I nya C-klass är det två skärmar som gäller, samma utförande som i S-klassen.
1 AV 3
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
2 AV 3
3 AV 3
Den senaste generationen av MBUX-systemet har nya symboler på skärmarna och tre designteman – classic, sportigt och diskret. I nya C-klass är det två skärmar som gäller, samma utförande som i S-klassen.
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

Fyrhjulsdriften i nya C-klassen har utvecklats och skickar upp till 45 procent av kraften till framhjulen och 55 procent till bakhjulen. Systemet har gjorts lättare och snålare än tidigare. Skillnaden mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift är 2-4 centiliter per mil i C-klassen.
Tillägget All-Terrain kostar däremot inget alls i extra förbrukning i WLTP-cykeln. Enligt WLTP-siffrorna drar C 220 d All-Terrain 0,49-0,56 liter per mil beroende på utrustning, exakt samma förbrukning som kombin med fyrhjulsdrift. Snålt med tanke på storlek, effekt och fyrhjulsdrift.

En annan nyhet är terrängprogrammet för strålkastarna. I upp till 50 km/h och med offroad-läget inkopplat lyser strålkastarna bredare för att ge en bättre bild av terrängen.
Förutom den höjda karossen är det samma C-klass som vi provkörde i höstas. C-klassen har blivit större och en ny ­bildskärmslösning, snarlik den som sitter i nya S-klassen, finns här. Onekligen närmar sig C-klassen den större E-klassen i storlek och utförande.
Dieselmotorn på två liter och 200 hästkrafter passar bra i bilen, bättre än den 1,5 liters bensinfyra som också finns i All-Terrain-programmet men som inte ­riktigt känns vuxen uppgiften. Bensinversionen tas dock inte in av generalagenten. Standard är en nioväxlad automatlåda som växlar både snabbt och mjukt.

Provbilen har 18-tumsfälgar med vinterdäck i storlek 245/45. Standard är 225/55 på 17 tum.
Provbilen har 18-tumsfälgar med vinterdäck i storlek 245/45. Standard är 225/55 på 17 tum.
Provbilen har 18-tumsfälgar med vinterdäck i storlek 245/45. Standard är 225/55 på 17 tum.
Lastutrymmet är detsamma som i vanliga C-klass. Plus för tredelat ryggstöd.
Lastutrymmet är detsamma som i vanliga C-klass. Plus för tredelat ryggstöd.
Lastutrymmet är detsamma som i vanliga C-klass. Plus för tredelat ryggstöd.
1 AV 4
Provbilen har 18-tumsfälgar med vinterdäck i storlek 245/45. Standard är 225/55 på 17 tum.
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
3 AV 4
Lastutrymmet är detsamma som i vanliga C-klass. Plus för tredelat ryggstöd.
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

Sammantaget är C-klass All-Terrain en bil som är lätt att gilla. Den höga karossen underlättar in- och ursteg och ger en något högre sittposition. Den längre fjädringsvägen ger bra fjädringskomfort och 40 millimeter högre markfrigång gillas av alla som då och då kör på skogsvägar. Det här hade varit en ­drömbil och en storsäljare i tjänstebilssegmentet för ett par år sedan, trots ett prispåslag på 43 000 kronor jämfört med ”vanliga” kombin med fyrhjulsdrift.

Men 2022 lider den av att bara säljas med dieselmotor. Den i Sverige dominerande drivlinan, den nya bakhjulsdrivna laddhybriden med jättebatteri på 25 kWh, kan inte kombineras med All-Terrain-konceptet.
Därmed tappar man en stor del av företagsmarknaden som präglas av tjänstebilspolicys som pekar med hela handen på laddbara alternativ.
Synd på så rara ärtor.

Christof Kühner – utvecklings­ingenjör för All-Terrain. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

3 frågor

 Är det här en modell som kommer att stoppa gamla kombikunder från att gå över till suv-segmentet?

– Jag tror att det finns kunder som hellre vill ha en kombi än en suv. De behöver offroad-möjligheten men gillar också prestandan och sportigheten och stylingen hos en All-Terrain. 

I år har bränslepriserna gått i taket. Tror du att det kommer att göra den traditionella kombin mer populär?

– Kanske kommer högre bränslepris göra att kunderna köper lättare bilar. Men det är bränsleekonomin totalt sett som avgör, och eftersom det också finns små och bränsle­snåla suvar så kan kunderna hitta vad de söker efter oavsett segment.

Var kommer All-Terrain att säljas?

– Kombikarosser säljs generellt mest i Europa, i synnerhet i Tyskland, och i Japan, och det är också de största marknaderna för All-Terrain.

Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain

Pris: 519 900 kronor. Säljs nu. 

Motor: Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/94,3 mm, cylindervolym 1 993 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1 800–2 800 r/min.  

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängnings­hämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. 

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 286, längd 475, bredd 184, höjd 149, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 875, maxlast 525, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 490–1 510 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 231 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,49-0,56 l/mil. CO2 129-147g/km. 

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 2 år, förlängs efter service på märkesverkstad, assistans förlängs efter service.

Skatt: 6 527–9 121 kronor per år under de första 3 åren, därefter 2 750–3 389 kr per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

A4 allroad Quattro Proline 40 TDI Quattro S tronic
Audi A4 allroad är alltjämt populär, kanske mest beroende på att Audi än så länge inte har en laddhybrid i A4-programmet. 265 hk, starkare än Mercedes.
Pris: 494 300 kr.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

V60 Cross Country B4 AWD diesel
Med 197 hästkrafter är V60 Cross Country lika stark som Mercedes men till ett betydligt lägre pris. I likhet med Mercedes erbjuds endast dieselmotor.
Pris: 403 900 kr.