En viss offroad-kompetens finns tveklöst i All-Terrain, och den höga markfrigången gör det lätt att köra på skogsvägar. Men ärligt talat, det är väl ingen som tar bilnamnet bokstavligt? Foto: Mercedes

Provkörning av Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain

Mercedes C 220 d All-Terrain kommer sist till kalaset och utmanar Volvo V60 Cross Country och Audi A4 allroad. Men frågan är om festen redan är över.

Det är i elfte timmen denne bilbranschens ädling anländer till festen, med alla titlarna hängandes kring halsen. ”Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain” står det på inbjudningskortet.
Men kommer du nu, 2022? Festen började för många år sedan. Audi och Volvo startade med fördrinken redan på 90-talet.
Men fint folk kommer förstås sent. 

Mercedes är inte helt gröna på att stöpa om kombimodeller till off-road-stuk. Storebror E-klass kom i en All-Terrain-utgåva 2017. Men då ansåg Mercedes att C-klassen hade så få år kvar i livscykeln att All-Terrain-versionen fick vänta till den nya generationen C-klass, den som presenterades tidigare i år.
Grundreceptet är en karosshöjning på 40 millimeter och permanent fyrhjulsdrift. För att understryka terrängfärdigheterna har C-klass All-Terrain sminkats med genre-typisk mascara runt hjulhus och i front och akter.
Utrustningslinjen Avantgarde är standard och det betyder blanksvarta B-stolpar och Avantgarde-klädsel. Men den som vill kan skräddarsy sin All-Terrain efter eget kynne.
Som alla förstår är det en synnerligen duglig kombi, on- och off-road. Mercedes låter mig provköra bilen på koncernens ­testbana i Immendingen, tio mil från fabriken i Sindelfingen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill