Mercedes har mycket fokus på sina nya elbilar men glöm inte nya C-klass. Foto: Daimler

Provkörning av Mercedes C 300 e

En ny C-klass från Mercedes brukar handla om smart förpackade innovationer och tekniska framsteg. Men när Mercedes i sommar lanserar femte generationen av sin mellanklassbil är det främst frånvaron av en viss finess som välkomnas.

2021 är inget vanligt bilår och vi befinner oss i en tydlig brytningstid. Mitt under den stora och viktiga provkörningen av den nya elbilen Mercedes EQS bestämmer sig Mercedes pr-folk plötsligt för att avslöja att även nya C-klass ska provköras medan elbilen står på laddning. Det här är något som vilket bilår som helst hade varit nummer ett på Mercedes agenda. Som sagt, 2021 är allt annat än ett vanligt bilår.

Nya C-klass har vuxit rejält jämfört med den nu sju år gamla föregångaren som plockas ur produktion. Framför allt är det större innerutrymmen, särskilt i baksätet och bagageutrymmet. Sedanen rymmer i laddhybridutförande hela 360 liter, vilket är 45 liter mer än förra generationen. Utan batteri rymmer C-klass sedan 455 liter och kombin 490 liter med bakre stolar uppfällda.
Äntligen är den där retliga batterilådan i bagageutrymmet borta. Nu är det som det ska vara och batteriet är dolt under baksäte och bagageutrymme. Då är det ändå ett rejält stort batteripaket som Mercedes klämt ner i C-klass. 25,4 kWh ger en räckvidd på uppåt nio, tio mil och det ska bli intressant att se om C-klass kan slå GLE:s rekord på vår testslinga runt Stockholm. C-klass ser ut att kunna bli en testvinnare vad gäller räckvidd på el. Att de tyska premiumtillverkarna leder den här utvecklingen är inte så förvånande.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill