Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes AMG F1 Limited EditionMercedes AMG F1 Limited EditionMercedes AMG F1 Limited Edition
Mercedes AMG F1 Limited Edition

Provkörning av Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition

Basfakta

MOTOR

V8 med en överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler och 2 tändstift per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 97,0/92,0 mm, volym 5 439 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 530 Nm vid 3 150 - 4 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Luftfjädring, aktiv antikrängningsfunktion. Fram undre tvärlänkar och övre triangeltvärlänkar, bak multilänkaxel med längs- och tvärgående bärarmar.

STYRNING 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

BROMSAR 

Ventilerade skivor (keramiska) fram och skivor bak. Låsningsfritt system, aktiv antisladdkontroll (ESP). 

HJUL

Fälg 8,5 tum fram, 9,5 tum bak, däck 255/40-19 fram, 285/35-19 bak.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 288, längd 499, bredd 186, höjd 140, spårvidd fram/bak 160/161. Tjänstevikt 1 865, maxlast 455, taklast 100. Bränsletank 88 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgift)

 Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 250 km/h. Förbrukning bl. körn. 1,34 l/mil.

Hejdlös stoppnotering

Fyra keramiska bromskivor och 64 extra hästar under huven till Mercedeskupén? En halv miljon kronor tack!

Ligg aldrig för nära en Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Limited Edition. Innanför hjulen sitter nämligen världens mest effektiva bromsar, med unika, keramiska skivor. Tidigare har Mercedes bara haft sådana på prototypen Mercedes-Benz SLR. 

Fördelarna är flera. Keramikskivorna tål högre värme, 1 400 grader och klarar rejält slitage: Mercedes räknar med att livslängden är 30 000 mil. 

Framför allt är skivorna är 60 procent lättare än stålskivor. Det är mycket när vi talar om ofjädrad vikt på hjulen. Styrningen blir mer precis och snabbare, fjäd-ringskomforten bättre. 

På papperet är alla bromsfakta högst imponerande, bakom ratten är ändå bromsa det sista jag tänker på. Det är gasa, gasa, gasa. Det räcker med att vrida om tändningsnyckeln, eller trycka på startknappen; CL 55 AMG har samma "keyless go"-system som finns som tillval i S-klassen. Det räcker alltså att ha ett kreditkortstort kort i plånboken för att öppna och starta bilen med handpåläggning på dörrhandtag och växelspak.

En lätt tryckning på gaspedalen är nog för att hornen ska växa ut. Jag talar inte om accelerationen utan om det fantastiska ljudet som omedelbart ger racinghallucinationer och får det lokala hemvärnet att rycka ut. 

Att bilen sedan gör 0-100 km/h på sex sekunder blankt märks knappast, däcken suger tag i asfalten och skickar i väg ekipaget utan tendens till spinn. Men CL 500 gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder, så skillnaden är inte hårresande. 

Kurvtagningsförmågan tar slut där illamåendet tar vid. Kort sagt, bilen har fenomenalt grepp med de 285 mm breda bakdäcken. Precis som CL 500 är detta samtidigt en ytterst komfortabel bil. Låt vara att de extrema däcken på den här modellen tar udden av luftfjädringens komfortvinster.

AMG har borrat femlitersmotorn till 5,5 liter och vunnit vridmoment samt ökat effekten från 306 hk till 360. Toppfarten begränsas till 250 km/h, men den som vill kan beställa bilen med "fri fart".

Fjädring och chassi kommer direkt från originalet, det fanns helt enkelt ingen teknisk möjlighet att förbättra vägegenskaperna. Det är alltså fråga om samma förfinade luftfjädring där föraren kan ställa in chassit efter eget kynne.

Däremot är inredningen en special för F1 Limited Edition, en svart-vit komposition som med lite välvilja kan beskrivas som uttrycksfull. Förmodligen har den inte kommit till för att försköna coupén, det ska helt eget synas att bilen inte är en dussinvara.

CL 55 AMG F1 Limited Edition tillverkas i blott 55 exemplar under hösten. Fler blir det inte och fler kunder finns kanske inte, på prislappen står 1 547 000 kronor. Det är ett saftigt merpris på en halv miljon kronor för fyra bromsskivor. Framför allt betingas priset av en nummerlapp på instrumentpanelen som talar vilken kund i ordningen man är. Bernie Ecclestone lär ha köpt chassinummer ett. En simpel CL 55 AMG lär inte heller översvämma vägarna. Den kostar 1 010 000 kronor med normala bromsskivor, hastighetsmätare graderad till 320 km/h och AMG avgassystem. 

Ur den synvinkeln framstår den som prisvärd jämfört med CL 55 F1 Limited Edition.