Provkörning av Mercedes eActros 300 6×2
Batterier och elmotorer skulle bara fungera för personbilar – så sas det. Men nu kommer den tunga delen av batterirevolutionen. Mercedes eActros ska fixa ljudlösa leveranser till innerstaden.
300 km på en laddning. Då räknar Mercedes med halv last och 20 graders utetemperatur och ett batteripaket på 330 kWh med en nettokapacitet vid belastning enligt körcykeln på 298 kWh.
Vi glider fram ljudlöst i villaområdet söder om Malmö på vår väg till brofästet med utsikt över Öresundsbron och Danmark. Den Mercedes eActros jag kör är bara ett skal och saknar alltså skåp eller flak. Energiförbrukningen på cirka 7,5 kWh per mil är lite missvisande men Mercedes egna beräkningar visar på en förbrukning på cirka 30 mil på en laddning av paketet med 330 kWh. Mercedes ska också sälja en eActros med fyra vätskekylda batteripaket på drygt 100 kWh vardera vilket ska ge en räckvidd på cirka 40 mil på en laddning.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se