Provkörning av Mercedes EQC 400 4Matic
Mercedes nya modellprogramserie EQ har begåvats med sin första bil – EQC. En eldriven suv där huvudkonkurrenterna heter Audi e-tron och Jaguar I-Pace, plus i princip alla Teslas modeller. Vi kör den i el-jetset-staden Oslo och tar reda på hur väl Stuttgart lyckats med sin elbilssatsning.
Det här är nytt!
GLC
Byggarkitekturen har lånats från mellanklass-suven GLC men anpassningen till elbil är total.
Släpvikt
EQC får dra släp som väger max 1 800 kg, bra för den som vill ha en allround elbil.
Enpedalskörning
Man kan ställa den elektriska drivlinans retardationskraft i fem olika lägen, i det hårdaste används knappt de mekaniska bromsarna över huvud taget.
180
Moderat begränsad toppfart (precis som alla kommande nya Volvo!) för att inte dränera batterikapaciteten helt och hållet.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se