Provkörning av Mercedes EQC 400 4Matic
Premium Mercedes nya modellprogramserie EQ har begåvats med sin första bil – EQC. En eldriven suv där huvudkonkurrenterna heter Audi e-tron och Jaguar I-Pace, plus i princip alla Teslas modeller. Vi kör den i el-jetset-staden Oslo och tar reda på hur väl Stuttgart lyckats med sin elbilssatsning.
Det här är nytt!
GLC
Byggarkitekturen har lånats från mellanklass-suven GLC men anpassningen till elbil är total.
Släpvikt
EQC får dra släp som väger max 1 800 kg, bra för den som vill ha en allround elbil.
Enpedalskörning
Man kan ställa den elektriska drivlinans retardationskraft i fem olika lägen, i det hårdaste används knappt de mekaniska bromsarna över huvud taget.
180
Moderat begränsad toppfart (precis som alla kommande nya Volvo!) för att inte dränera batterikapaciteten helt och hållet.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se