Ett eldrivet skepp kommer lastat med största bildskärmen och lägsta luftmotståndet. Foto: Mercedes

Provkörning av Mercedes EQS 450+

En 5,2 meter lång och 2,5 ton tung lyxbil från Mercedes har förstås allt. En ny plattform utvecklad för elbilar betyder den allra senaste tekniken och massor med finesser från framtiden. Ändå, när vi får provköra nya Mercedes EQS pratar vi mest om det som inte finns.

Vi har hört det från Porsche, Audi, Kia och Hyundai. 800 Voltsystem i elbilar är framtiden och den senaste tekniken. 800 Volt ska göra snabbladdningen ännu snabbare och energihanteringen i bilens högspänningsdel ännu bättre.
Men när Mercedes nu visar sin allra modernaste bil, bilen som ska visa allt vad Mercedes kan, och helst lite till, så är det konventionell teknik på 400 volt som gäller.
Mercedes ger två, tre olika förklaringar till varför Mercedes står kvar på 400 volt. Vi kan börja med ingenjörernas. De menar att flera högspänningskomponenter fortfarande vill ha 400 volt och då måste 800 volt transformeras ner, vilket ger effektförluster. Förluster som i sin tur tar bort fördelarna med 800 volt. Enligt samma ingenjörer ger inte 800 volt så mycket snabbare laddning i praktiken. Sen säger de i nästa andetag att deras 400 volt laddar tillräckligt snabbt – om än inte lika snabbt som 800 volt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill