Provkörning av Mercedes EQS SUV 450 4Matic
Många rynkade på näsan åt den mycket strömlinjeformade elbilen Mercedes EQS. Men nya snygga EQS SUV kan förvandla de där rynkorna till smilgropar. Och inte har det kostat så fasligt mycket i energiförbrukning heller. Vi åkte till Denver i Colorado och hittade en formstark elbilsdivision med vissa brister.
Mercedes svenske vd Ola Källenius har lite försiktigt lagt om kursen för den stora tyska personbilstillverkaren. Den nya strategin betyder lyxigare och dyrare bilar samt en tydlig satsning på undervarumärken som G-Wagen, EQ-serien, AMG och Maybach. Kompaktbilarna i C-klasstorlek återfinns i ”entry luxury”, E-klass blir ”core luxury” och S-klass ”extreme luxury”. A- och B-klass? Ja, de finns kvar, tills vidare men det pratas inte om dem inom ramen för lyx. Lyx betyder också välutrustade bilar och i stället för rena facelift ska Mercedes satsa på mindre specialserier, som vi tidigare sett i Black Series-bilarna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se