Provkörning av Mercedes GLC 300 de 4Matic
Förr körde vi dieseldrivna bilar i många långa mil. Numera ska vi köra elbil och stanna för att ladda ofta. Men Mercedes har hittat kombinationen mellan det nya och det gamla och plockat ihop de två världarna i en suv.
Direkt när de första laddhybriderna började säljas i Sverige för drygt tio år sedan, kinesiska BYD lär för övrigt ha varit allra först med en laddhybrid för marknaden Kina redan 2008, pratades det om att dieselmotorns låga förbrukning vid långresor skulle passa perfekt med en eldrivlina för stadstrafik. Det bästa av två världar med andra ord.
Men se så roligt skulle vi inte ha det. Klimatet tänker ni kanske? Nej, faktiskt inte för en av dieselmotorns flera fördelar är och har varit lägre utsläpp av koldioxid jämfört med bensinkompisen i fossilgänget. I stället är det luftkvalitet det handlar om och som gjort avgasreningen av dieselmotorer till en väldigt dyr historia. Från dieselmotorns avgaser måste det renas bort en hel del partiklar och kväveoxider. Och ännu värre blir det när nästa steg i avgasreningskraven införs i Europa framåt 2025-2026. Då ska fler partiklar bort och även partiklar som hittills inte kunnat mätas ska väck. Vissa hävdar att emissionskraven enligt kommande bestämmelser, med namnet Euro 7, dödar dieselmotorn för all framtid och stryper möjligheterna att köra på bensin rejält.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se