Provkörning av Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic
För vissa är lyx snabb laddning och lång räckvidd på el. För andra är det många hästkrafter och rejält vridmoment från en stor motor. Maybach har genom åren försökt sig på några sätt att lyxa till Mercedes redan relativt lyxiga modeller. Men går det verkligen att göra något åt en redan lyxig och bekväm Mercedes GLS?
Det första som möter dig är den kritstrecksrandiga grillen och siluetten från Mercedes-stjärnan som annars försvunnit från Mercedes bilar. Ja, och tvåtonslacken som Mercedes döpt till mojavesilver och smaragdgrön. Metalliclacken kostar 204 000 extra men den ger onekligen bilen ett eget uttryck.
Det första som slår mig är de rejäla fotstegen som fälls ut automatiskt när dörren öppnas. Upplysta och helt i aluminium går de inte att undvika. Ska du ut eller in i en Maybach GLS går det inte att hoppa över fotstegen, då gör det ont på smalbenen.
För mig blir det ett problem eftersom bilen inte är tillräckligt hög, jag måste kliva upp men krypa ihop på samma gång. 22-tums fälgar är standard, och på provkörningsbilen sitter specialdesignade 23-tums smidda fälgar till den nätta kostnaden av 69 000 kronor.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se