Provkörning av Mercedes S 400 CDI
Basfakta
MOTOR
V8, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, 3 996 cm3. 250 hk vid 4 000 r/min, 560 Nm vid 1 700?2600 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Bakhjulsdrift. 5-stegs automatlåda.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Elektroniskt styrd luftfjädring. Fram undre tvärlänkar och övre triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt reglerade stötdämpare.
STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,8 rattvarv.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare.
HJUL/DÄCK
Fälgar 7,5 tum, däck 225/60-R16W.
MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 504, bredd 185, höjd 144, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt ca 1970 kg.
PRESTANDA (fabriksuppgift)
Acceleration 0?100 km/h 7,7 s, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,96 l/mil (EU).
Sparbössa för miljonärer
Mercedes tar täten i dieselkriget med en riktigt stor, riktigt stark.
Om någon för tio år sedan hade påstått att världens främsta lyxbilar skulle gå på diesel hade jag gapskrattat åt honom. Hade han dessutom påstått att jag skulle kunna hålla 250 km/h på Autobahn i en diesel hade jag surrat på honom en tvångströja och fått honom inspärrad.
I dag är det dags att friskförklara dåren, för här sitter jag i Mercedes nya lyxdiesel med foten på halv gas och 180 km/h på mätaren, lågmält språkandes med min kollega i passagerarstolen. Det fåtal decibel som sipprar in kommer inte från motorn utan är väg- och vindljud.
Tekniken är den senaste: commonrail-insprutning och variabel turbingeometri. Det sistnämnda är en finess som justerar turbinbladens vinkel efter varvtal och ger högt laddtryck vid låga varv.
Vridmomentet är hela 560 Nm redan vid 1700 r/min. Motorns flexibilitet gör omkörningar fruktansvärt snabba även utan nedväxling, 60-120 km/h på tredje växeln tar 7,7 sekunder enligt Mercedes. Det är snabbare än Mercedes S430 med 279 hk stark bensin-V8!
Dessutom når S400 CDI "testosterongränsen", 250 km/h i toppfart, en viktig prestigefaktor i Autobahnkapplöpningens Tyskland. Därmed slår man värsta konkurrenten BMW 740d som bara hänger med till 242 km/h.
Men det är inte enbart på snabba motorvägar som S400 CDI imponerar. Minst lika haktappande är körbarheten och komforten i stadstrafik. Bilen drar i väg blixsnabbt vid minsta gaspådrag, utan den typiska förlamning som brukar drabba dieselbilar alldeles efter tomgång.
Dieselknattret är fullständigt utraderat. Till och med på tomgång är det svårt att höra motorn. Skillnaden är markant jämfört med det överraskande dieselknattriga livet i lillebror, den sexcylindriga S320 CDI (testad i TV 6/00).
Bara när jag lämnar kupén och ställer mig utanför bilen kan jag höra att det är en diesel under huven. Imponerarande med tanke på att inte bara topplocken utan också motorblocket är gjutet i aluminium. Det sparar vikt men för också med sig mer buller eftersom aluminium dämpar sämre än järn. Mercedes har dock lösa foder i grafitjärn.
En femstegs automatlåda är standard och passar bra till den lågvarviga dieselmotorn. Det ideliga växlandet i en diesel med relativt kort register kan annars vara tröttande.
Men trött blir jag definitivt inte på S 400 CDI. Med sin nya diesel-V8 markerar Mercedes att tiden är förbi då dieselmotorer valdes främst av ekonomiska skäl. Den stora V8-dieseln triumferar med bottenstyrka och elasticitet och gör ett utmärkt parti med S-klassen.
Att bränsleförbrukningen dessutom ligger under litern per mil i blandad körning är heller ingen nackdel. Om inte annat ger det lyxbilskonsumenten ett gott miljösamvete på motorvägen mellan Marbella och S:t Tropez.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se