Provkörning av MG EHS Plug-in Hybrid Luxury
Gamla brittiska bilmärket MG har blivit nya kinesiska bilmärket MG. Med en ny billig elbil har MG gjort rekordstark comeback på den svenska marknaden. Lite i skymundan av elbilen finns laddhybriden EHS. Vi har provkört och upptäckt att MG är bra på vissa punkter och sämst i bilvärlden på en sak.
1 990 kronor per månad för MG ZS EV, en liten suv som körs på el. Det är klart att MG har blivit den stora snackisen i svenska bilhallar. Men MG har fler modeller än populära ZS. Vi har provkört laddhybridsuven EHS – en något större suv än elbilen.
Det första jag lägger märke till bakom ratten är att EHS är väldigt lik Ford Kuga, både till design och känsla. Det är väldigt svart med skinn, svartlackade paneler och några kromade lister. Traditionellt.
Sittpositionen är hög, även för att vara en mellanstor suv, och baksätet relativt rymligt, även om det är korta sittdynor. Batteriet på 16,6 kWh är placerat under baksätet och påverkar inte lastutrymmet.
Jag letar mig runt i menyer och knappar och hittar de vanliga funktionerna. En knapp för elläge och menyer i pekskärmen på tio tum visar tydligt hur jag ska ställa in energihanteringen för att spara el i batteriet. Lika tydliga är andra funktioner och precis som Ford har MG bemödat sig att förklara funktionerna i små undertexter. Bra.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se