Provkörning av MG ZS EV Comfort
När MG lanserades i Sverige förra sommaren skapade leasingpriset på 1 990 kronor per månad en köphysteri. På nolltid etablerades MG som ett av de stora elbilsmärkena. Men laddprestandan var medioker, batteriet räckte inte ens till Jönköping och vissa detaljer kändes daterade. När såg man senast ett baksäte utan nackskydd på mittplatsen? Galonsäten utan elvärme? Tekniknivån kändes inte riktigt exportmogen.
Men nu ger MG svar på tal.
Den omfattande faceliften stannar inte vid en ny front och nydesignade bakljus. Det handlar framför allt om en teknisk upplyftning. Det vätskekylda batteriet går från 44 kWh till 70 kWh. Det ger en markant längre räckvidd, från 26 mil till 44 mil. Jag skulle kunna köra från gamla MG-fabriken i Birmingham till Glasgow på en laddning. Eller från Peking till Mongoliet, tur och retur. MG är numera en del av kinesiska SAIC-koncernen.
Trots alla nya kWh tar batteriet inte mer plats. Elmotorn är starkare och ger nu 156 hästkrafter. I kombination med större batteri har MG vågat släppa på hastighetsspärren och toppfarten har ökats från 140 km/h till 175 km/h. Den nya motorn är dessutom elsnålare och drar i WLTP-körcykeln 1,78 kWh per mil.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se