Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av MG ZS EV Comfort

MG ZS fick en omfattande uppdatering vid årsskiftet. Ny nos och akter, men framför allt får den ett större batteri och snabbare laddning. Priset är fortfarande lågt, och privatleasing börjar på 2 850 kronor per månad.

När MG lanserades i Sverige förra sommaren skapade leasing­priset på 1 990 kronor per månad en köphysteri. På nolltid etablerades MG som ett av de stora elbilsmärkena. Men laddprestandan var medioker, batteriet räckte inte ens till Jönköping och vissa detaljer ­kändes daterade. När såg man senast ett baksäte utan nackskydd på mittplatsen? Galonsäten utan elvärme? Tekniknivån kändes inte riktigt exportmogen.
Men nu ger MG svar på tal. 

Den omfattande faceliften stannar inte vid en ny front och nydesignade bakljus. Det ­handlar framför allt om en teknisk upplyftning. Det vätskekylda batteriet går från 44 kWh till 70 kWh. Det ger en markant längre räckvidd, från 26 mil till 44 mil. Jag skulle kunna köra från gamla MG-fabriken i Birmingham till Glasgow på en laddning. Eller från Peking till Mongoliet, tur och retur. MG är numera en del av kinesiska SAIC-koncernen.
Trots alla nya kWh tar batteriet inte mer plats. Elmotorn är starkare och ger nu 156 hästkrafter. I kombination med större batteri ­har MG vågat släppa på hastighetsspärren och toppfarten har ökats från 140 km/h till 175 km/h. Den nya motorn är dessutom elsnålare och drar i WLTP-körcykeln 1,78 kWh per mil.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill