Provkörning av MG4 Electric Luxury
Premium MG ZS och MG5 var bara uppvärmningen. Pass på, nu kommer kinesiska MG på riktigt. Nya modellen MG4 har alla rätt för att bli en storsäljare.
Det första intrycket är att det ser snyggt ut. Som att kinesiska MG har lyssnat på allt vi har klagat på, tittat på hur de bästa konkurrenterna gör och gjort precis så. Det är svårt att hitta saker att klaga på i interiören som möter när man öppnar förardörren. Visst, det är mörkt och murrigt, fyra eller fem nyanser av svart och det finns ingenting som sticker ut. Det här är insidan av en elbil. Punkt.
Men kanske är det precis den inställningen som har lett till MG:s framgångar i Europa på senare år. Med drygt 2 000 sålda bilar är MG ZS EV Sveriges nionde mest sålda elbil hittills i år och lite längre ner i listan finns både Marvel R och MG5. Ingen av dem är på något sätt bäst i sin klass, men de är tillräckligt bra och framför allt billiga. MG tycks ha hittat den där brytpunkten för pris kontra kvalitet och känsla. Det behöver inte vara bättre än så här om priset inte är högre.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se