Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av MG5 Electric

Med låga leasingpriser har MG profilerat och etablerat sig i Sverige och nu kommer en helt eldriven version av svenskens tidigare favorit, kombin. Här är nya MG5.

Så är den att köra.

Så långt kommer du mellan laddningarna.

Så bra är bagageutrymmet.

Så låg blir din månadskostnad.

På en kaj vid Nääs fabrikers tegelfasader utanför Göteborg står fyra av de hetaste elbilarna på marknaden just nu. Man har haft så bråttom att få ut bilarna att de inte hunnit slänga in några mattor i kupén. MG5 har nämligen potential att bli vad Tesla Model 3 inte riktigt kunde leva upp till. En elbil med rimlig prislapp för folket. Något som MG nosade på redan förra året med suven MG ZS som direkt gjorde märket till en snackis och köerna ringlade utanför butikerna, bokstavligt talat. MG har sålt så pass bra här att märket ser Sverige som dess viktigaste marknad i EU. Men dit räknas såklart inte Norge eller dess forna hemmarknad Storbritannien.

Det här är nytt

Kombi

Kanske kan den klassiska kombin få ett uppsving nu när MG5 blir den första som helt eldriven.

Pris

Inköpspriset är inte rekordlågt men väljer du privatleasing är det lägst just nu för en elbil.

Infotainment

Upplevs kvickare än tidigare MG-modeller, översättningen till svenska är inte klockren ännu men ska uppdateras.

1 AV 2
Utseendet hos MG5 Electric påminner om Fiat Tipo.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 2
Beställer du nu kan du vänta leverans i oktober.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Innan jag får nycklarna till den röda kombin avslöjar Tomas Ernberg, vd MG Sverige, priset för privatleasing. 2 690 kr/mån är visserligen inte riktigt lika lågt som för MG ZS, tidigare 1 990 kr/mån nu 2 850, men då har MG5 större batteri än vad ZS hade och kommer i en mer praktisk förpackning. Köppriset vet vi sedan innan: 419 990 kronor. Det är tydligt att MG främst satsar på privatleasing, det beräknas stå för hela 98 procent av försäljningen.

1 AV 4
De blå detaljerna i interiören för tankarna till Lynk & Co.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 AV 4
MG5 saknar trådlös laddning av mobiltelefon.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 AV 4
Det som ser ut att vara tyg är tyvärr inte det, känns gummiaktig.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

På plats bakom ratten sitter jag bekvämt men har lite svårt att hitta en optimal körposition på grund av sparsamma justeringsmöjligheter av stolen. Det görs elektriskt, men endast standardmässigt upp/ner och fram eller bak. Dynan går inte att vinkla uppåt i framkant och troligen hade det ändå inte hjälpt så mycket då dynan är i kortaste laget. Men grundkomforten finns där i vad MG kallar för Zero-G-stolar.

På västkustska småvägar slingrar vi oss ner mot E4 norrut från E20 och här blir det tydlig att MG5 i grunden har en ganska mjuk sättning när den gungar fram på 70-vägen. Det upplevs faktiskt behagligt då allt för många bilar i dag har en så kallad ”dynamisk” chassisättning. Femman påminner om hur bilar var för cirka tio år sedan, vilket inte är så konstigt då MG5 egentligen är en Roewe i5 som lanserades 2017 i Kina och bygger på äldre teknik. Båda märkena ryms under SAIC-koncernens stora paraply.

Lastöppningen har en ganska hög tröskel och golvet är lågt. Golvet är inte plant vid fällt baksäte. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Privatleasing MG5 Electric

2 690 kr/mån

1 000 mil, 36 månader

 

2 835 kr/mån

1 000 mil, 24 månader

 

1 500 mil +150 kr/mån

2 000 mil +200 kr/mån

Styrningen är inte den mest kommunikativa utan snarare behagligt avslappnad och matchar biltypen bra. Den bråkar dock en del på motorväg och styvnar till då filhållningsassistenten jobbar för att hålla mig mitt i filen. Ibland har den även svårt att känna om händerna är placerade på ratten och den digitala instrumenteringen skickar upplysning om att ta tag i den, trots att jag har händerna på ratten.

1 AV 2
Laddluckan sitter i fronten och blir därmed smutsig.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 2
MG5 kan fås med dragkrok och har släpvikt på 500 kg.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Jag avverkar de svepande kurvorna längs ett av E4:ans vackraste avsnitt Vätterns kant och färddatorn uppger en snittförbrukning på cirka 2,0 kWh/mil. Sedan avfärd har jag hållit anvisad hastighet, vilket betyder 70 och 110 km/h. I Gränna blir jag tvingad till ett första laddstopp då batteriet inte räcker hela vägen till laddaren i Mantorp. Hos Ionity laddar jag från 21 till 82 procent på drygt 40 minuter och laddningen kliver aldrig över 53 kW, trots att MG5 som mest ska klara 87 kW med snabbladdare, DC. Det samma gäller när jag laddar i Norrköping.

MG ger bilarna en extra rostskyddsbehandling här i Sverige. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provbilen är utrustad med dubbfria vinterdäck och på motorväg går MG5 relativt tyst, en aning däckljud tränger in och kring A-stolparna hörs ett svagt vindsus. Stolarna är klädda i läderimitation som känns billig och instrumentbräda, dörrar och ventilationsutblås har en blå färg som påminner starkt om Lynk & Cos signaturfärg. Inredningen är också utsmyckad med något som verkar vara grovt grått tyg och vid en första anblick ser påkostat ut. Men skenet bedrar när man tar på vad som visar sig vara en gummiliknande inklädning.

Tomas Ernberg, vd MG Sverige. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Ett lyft från tidigare MG-modeller är infotainmentsystemet som här upplevs snabbare. I MG5 sitter en pekskärm som mäter 10,25 tum med stora fysiska knappar till det viktigaste i nederkant. Placeringen är bra och den är enkel att vänja sig vid med tydliga menyer. Tyvärr går det endast att ansluta till Apple CarPlay eller Android Auto via kabel.

3 frågor

Vem är den typiska MG-kunden?

– Många är förstagångsköpare av en elbil, alternativt har de redan en elbil och kompletterar med en MG som andrabil. Vi ser också många yngre kunder och de som köper sin första bil.

Det har gått snabbt under det senaste året, hinner ni med?

– Ja vi siktar på att bli den största försäljaren av elbilar i Sverige och det femte största märket i landet i år. MG5 kommer att bli vår mest sålda modell i år.

Räcker det med MG5 för att klara det eller har ni fler modeller på gång?

– Framåt slutet av 2022 kommer vi att visa upp en ny halvkombimodell. Den kommer att vara lite större än Volkswagen Golf och ID.3.

Här i Sverige kommer endast MG5 i Luxury-utförande vilket betyder all utrustning du kan få. Bland annat adaptiv farthållare med filkörningsassistans, 360-graderskamera, regnsensor, skyltigenkänning, kollisionsvarnare, parkeringshjälp och LED-ljus. I nuläget tar man inte in den lägre utrustade versionen då den även har ett mindre batteri, 40 kWh, som enligt MG inte klarar kyla lika bra som det större.

Det är bara att vänja dig, MG5 kommer att bli en storsäljare oavsett om den kommer från Kina, bygger på en gammal modell eller inte har riktigt samma standard vi har blivit vana vid. Priset är allt på en bil som denna och priset för privatleasing har MG Sverige verkligen prickat rätt med.

MG5 Electric

Pris: 419 990 kronor, säljstart säljs nu.

Motor: El. Elmotor 156 hk (115 kW), max vridmoment 280 Nm, batterityp nickel-mangan-kobolt, 61,1 kWh . Max laddeffekt AC/DC 11/87 kW. Elektrisk tillsatsvärmare.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd okänd, däck 215/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 266, längd 460, bredd 182, höjd 152, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 562, maxlast 455, max släpvagnsvikt 500. Bagagevolym (VDA-liter) 479-1 367 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 185 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Elförbrukning 1,79 kWh/mil. Räckvidd på el 38 mil.

Garantier: Nybil 7 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, batteri 7 år/15 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Sebastien Mauroy / Nissan

Nissan Leaf e+
En av de mest sålda elbilarna i Sverige men har blivit lite ifrånsprungen på senare tid.
Pris: 443 770 kronor, leasing: 3 399 kr/mån.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid
Mest sålda laddhybriden i Sverige på sistone och liksom MG har även Kia 7 års garanti. Men Ceed är dyrare att privatleasa.
Pris: 349 900 kronor, leasing: 3 295 kr/mån