Lilla eldrivna Microlino är lika miljövänlig som tåget. 2021 var förbrukningen 7,8 kWh per 100 kilometer för tågresenärer i Schweiz. Microlino förbrukar 7,0 kWh per 100 kilometer, och hälften om det är två personer i bilen.
Lilla eldrivna Microlino är lika miljövänlig som tåget. 2021 var förbrukningen 7,8 kWh per 100 kilometer för tågresenärer i Schweiz. Microlino förbrukar 7,0 kWh per 100 kilometer, och hälften om det är två personer i bilen. Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle

Provkörning av Microlino

Microlino är efter sju år av produktutveckling och domstolstvister till slut verklighet.  Som första skandinaviska tidning provkör vi bilen på dess hemmaplan i Schweiz. Är den lika bra som söt?

Det har gått sju år efter mässdebuten i Genève, år av hårt arbete och dyra domstolstvister. Men till slut har familjen Ouboter dragit projektet i hamn. Försäljningschefen Merlin Ouboter har varit med sedan starten.
– För några veckor sedan var vi på bilmässan i Paris. Vi hade med oss ett par bilar som journalister fick prova under pressdagarna. Jag tog också en tur och… den känslan… wow, är detta på riktigt tänkte jag, här kör jag vår bil, helt lagligt, på gatorna i Paris!
Merlin Ouboter riktigt strålar vid ­minnet. Projektet med den eldrivna minibilen har minst sagt varit en utdragen historia.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill