Provkörning av Mitsubishi ASX 1,3 160 hk Mildhybrid Automat
Premium Nya ASX är inget annat än en Renault Captur med andra emblem. Håller storsäljaren som lanserades 2019 måttet än och ska den få upp det japanska märket på knäna på den europeiska marknaden? Vi tar plats bakom ratten och reder ut.
Vägen ringlar sig upp och ner och utsikten är bland det maffigaste jag sett under en provkörning med berg så långt ögat kan nå och små hus som kantar vägen längs de branta sluttningarna. Men provkörningen sticker ut även på andra vis. Det råder 40 kilometer i timmen som maximalt tillåtna hastighet nästan över allt här uppe, samt att jag redan provkört bilen i fråga – för tre år sedan.
Precis som jag undrar vart jag själv är på väg bland kurvorna så undrar jag hur det ska gå för Mitsubishi. Märket som träffade helt rätt 2013 med suven Outlander som laddhybrid men som sedan dalat och hotats att tas bort från den europeiska marknaden. Bilmodellen jag nu sitter i, ASX, är dock helt ny – som Mitsubishi vill säga. Vi känner den sedan tidigare som andra generationen Renault Captur, lanserad 2019.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se