Provkörning av Nio EL7 100 kWh
Nio EL7 är en lyxig el-suv byggd för snabba batteribyten. Det låter som den perfekta lösningen. Men första dejten klickar inte.
I stället för att äta lättuggad snabbmat och dricka ljummet laddstations-kaffe för tredje gången på samma dag så kan Nio-föraren byta batteri på fem minuter och sedan susa i väg, fulladdad.
Visst låter det bra?
Det är inte en vison. Det är verklighet. Bilarna finns till salu, batteribytesstationerna är byggda. Inte bara i Kina, de finns i Sverige.
Nio har inte bara lanserat en helt ny lösning på laddproblematiken. Man har dessutom tagit fram en lyxbil som är något enastående. Om man får tro importören. ”De senaste autonoma funktionerna, svindlande prestanda och design i världsklass sätter en ny standard för helelektriska suvar” skriver Nios svenska importör.
Prislappen indikerar att man siktar högt: 1 079 000 kronor för EL7 med 100 kWh-batteri.
Nios ambitioner stannar inte vid bilen. Biltillverkning är så 1900-tal. Nio strävar efter att skapa ”en inspirerande gemenskap av användare där de kan dela glädje och växa tillsammans”. Hur vi ska dela glädje med varandra när vi sitter i våra Nio-bilar är en smula oklart, men visst låter det trevligt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se