Provkörning av Nio ES8
Teknikens Värld är bland de första att provköra nya kinesiska elbils-suven Nio ES8 – som skakar om hela elbilsbranschen. Här byts batterierna efter 50 mil i stället för att laddas. Nästa höst kommer bilmärket Nio till Sverige med lyxiga visningslokaler och batteribytesstationer.
Nya kinesiska bilmärken står som spön i backen. Ett av de allra intressantaste heter Nio – som satsar stort på lyxiga elbilar. Nu lanseras den lyxiga el-suven ES8 i Norge som blir första marknad utanför Kina. Och om ett år kommer märket till Sverige.
Den drygt fem meter långa bilen står inbackad på en parkeringsruta i Oslo. ES8 är i samma storleksklass som suv-jättarna Range Rover, Volvo XC90 och Audi Q7, men tack vare att den är gjord som elbil redan från början kan utrymmena nyttjas väl och axelavståndet på över tre meter är bäst i klassen – och borgar för bra innerutrymmen, speciellt i baksätet.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se