Provkörning av Nio ET7
Premium Fulladdat batteri på mindre än fem minuter. Upp till 58 mils räckvidd enligt WLTP-metoden för en stor och sportig sedan med trygga köregenskaper. Uppsnackade elbilsmärket Nio verkar hålla vad det lovat. Men så presenterades priserna och frågan är inte om utan när Nio måste backa ur sin affärsmodell*.
Nios grundare William Li slog på stort när han öppnade dörrarna till sitt lanseringsevent för EU-marknaden i Berlin. Där fanns inspirationsföreläsare, influencers, snittar och många power points som berättade om modellerna ET7, EL7 och ET5, stationerna som byter batteri på bilarna på mindre än fem minuter och framför allt om den app som ska få alla Nio-ägare och Nio-fans att bli en enda stor lycklig familj.
Vi fick flera gånger höra att Nio inte pratar om bilägare utan om ”users” och att de Nio-hus som ska byggas runtom i världen, Täby utanför Stockholm blir först i Sverige med ett Nio-hus, står öppet för alla. Vi fick också höra att Nio framför allt ska lyssna på sina ”users” men ja, det återstår att se.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se