Hornen i pannan på nya Nio ET7 är lidar-sensorerna.
Hornen i pannan på nya Nio ET7 är lidar-sensorerna. Foto: Pressbild

Provkörning av Nio ET7

Fulladdat batteri på mindre än fem minuter. Upp till 58 mils räckvidd enligt WLTP-metoden för en stor och sportig sedan med trygga köregenskaper. Uppsnackade elbilsmärket Nio verkar hålla vad det lovat. Men så presenterades priserna och frågan är inte om utan när Nio måste backa ur sin affärsmodell*.

Nios grundare William Li slog på stort när han öppnade dörrarna till sitt lanseringsevent för EU-marknaden i Berlin. Där fanns inspirationsföreläsare, influencers, snittar och många power points som berättade om modellerna ET7, EL7 och ET5, stationerna som byter batteri på bilarna på mindre än fem minuter och framför allt om den app som ska få alla Nio-ägare och Nio-fans att bli en enda stor lycklig familj.
Vi fick flera gånger höra att Nio inte pratar om bilägare utan om ”users” och att de Nio-hus som ska byggas runtom i världen, Täby utanför Stockholm blir först i Sverige med ett Nio-hus, står öppet för alla. Vi fick också höra att Nio framför allt ska lyssna på sina ”users” men ja, det återstår att se.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill