Provkörning av Nissan 350Z Roadster
Första Intrycket
Den riktigt brutala charmen från den täckta versionen har gått
förlorad. Men trots det är 350Z Roadster en bil du verkligen vill ha.
Både för sina många positiva egenskapers skull och framför allt för att
det är ett udda val som du säkerligen blir ganska ensam om.
Basfakta
Pris
419900 kronor
Motor
Längsmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per
cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm, volym 3498 cm3.
Max effekt 280 hk (206 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 363 Nm vid
4800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 43,7 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul Fälg 8 tum. Däck fram 225/45 ZR 18, bak 245/45 ZR 18.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 431, bredd 182, höjd 133, spårvidd fram/bak
154/155. Tjänstevikt ca 1650, maxlast ca 200. Tanken rymmer 80 liter.
Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 6, s, toppfart 250 km/h.
Förbrukning*
Blandad körning 1,17 l/mil.
*Enligt tillverkaren
Första Intrycket
Den riktigt brutala charmen från den täckta versionen har gått
förlorad. Men trots det är 350Z Roadster en bil du verkligen vill ha.
Både för sina många positiva egenskapers skull och framför allt för att
det är ett udda val som du säkerligen blir ganska ensam om.
Galenskap utan tak
Åttio kilo tyngre, sämre bagageutrymme än i coupén, något långsammare samt cirka 25000 kronor dyrare. Frågan är om bra har blivit bättre?
Konceptet är lika beprövat som det är klassiskt. Stor V6-motor placerad
fram, bakhjulsdrift, sexväxlad låda med snärt och till det en kaross
som inte förlorat alltför mycket spänst jämfört med sitt påklädda
syskon.
För att spara vikt har Nissan valt att göra kanvastoppen i endast ett
enkelt skikt. Trots detta upplevs inte bilen som högljudd för förare
eller passagerare, kanske mest beroende på att motorns sång låter så
snyggt när det varvas över 3000 r/min. Det är ju skillnad på ljud och
(o)ljud.
Däremot lär tygtoppen inte fungera lika bra i vinterklimat som
konkurrenter med flerskiktstoppar (Porsche Boxster) eller fällbart
plåttak (Mercedes SLK). En annan nackdel är att taket inte kan fällas
under gång. Det enda sättet att få upp och ned
taket är att ha en fot på bromsen,
hålla in knappen för el-taket och vänta. Visserligen endast 20
sekunder, men lösningen är inte helt up to date jämfört med
konkurrenter som tillåter fällning vid körning i promenadtakt.
Det nedfällda taket ryms under det platta akterdäcket som avslutas mot
sittbrunnen med två låga "pucklar". Bakom stolarna finns fasta
rullbågar. Bagageutrymmet ska enligt Nissan rymma en golfbag. På
insidan av bakluckan finns illustration och instruktion hur bagen bäst
kommer på plats.
Under utvecklingsarbetet med 350Z planerades det samtidigt både en
coupé- och Roadster-version, vilket märks. Linjerna hos Roadster är
minst lika självsäkra som hos coupén, även om balansen i
coupé-versionens linjespel nog vinner med knapp marginal. Det uppfällda
tygtaket påminner oss lite om Porsche 944/968 Cabriolet.
Mellan rullbågarna finns en liten glasruta (standard) som effektivt tar
bort turbulensen i sittbrunnen. Faktiskt kunde jag samspråka med min
co-driver i hög motorvägsfart utan att skrika halsen alltför hes.
Körmässigt är Roadster lik coupé. Styrkänslan är ypperlig och att
manövrera växelspak, ratt och pedaler är en fröjd för de som älskar
aktiv bilkörning.
Roadsterns något ökande vikt jämfört med coupé, samt en känsla att den
öppna modellen inte upplevs lika stenhård som coupén spelar liten roll
om du inte är typen som smiskar banor varje helg med din 350Z.
Roadster accelererar 0-100 km/h på 6,4 sekunder (coupe gör det enligt
Nissan på 5,9), toppfarten är densamma med som utan tak - begränsad
till 250 km/h.
När vi testade 350Z i styvt GT-utförande (TV nr 10/04) visade den sig
vara en rackare i undanmanöver/älgtestet. Känslan av att formligen
rinna friktionsfritt genom kurvor, krön, utför och uppför backar
kvarstår. 350Z:s uppförande påminner inte så lite om Mazda Miata, fast
som fullvuxen. Det räcker med att tänka "jag ska runt den där kurvan",
så är du igenom.
Treans och fyrans växel ligger i linje och är perfekta att leka med.
Det är bara att stå på så mycket det går, när omständigheter så
tillåter.
Körställningen i 350Z är bra, om än inte hundraprocentig. Ratten hade
gärna även kunnat gå att justera i längdled istället för att bara kunna
vickas upp/ned. Stolen justeras smidigt med el-reglage som sitter
upptill på stolssidan. Sittposition är med fördel låg, men det är svårt
att slänga upp armbåge på dörrsidan för den riktiga cruising-looken.
För förare och passagerare finns små läderklädda kuddar på
mittkonsollens sidor att stötta sina knän mot vid aktiv kurvtagning,
seriöst.
Nissans ljudtekniker har gjort ett strålande jobb, fräset ur de dubbla
rören bak är av den finare och högljudda sorten - passar bilen som
handsken.
Den brutala charmen som finns i 350Z coupé förtas lite i
Roadster-versionen. Konvertering till öppen (lek)sak har sitt pris. I
en öppen bil vill man hellre glida lugnt än fara fram i full sula.
Komfortmässigt är 350Z efter sina konkurrenter, på bekostnad av sin
livliga lekfullhet.
Tillsammans med tv-spelstillverkaren Sony Playstation har Nissan
utvecklat Gran Turismo 4 Edition trimmad till 300 hästkrafter. 350Z GT4
(endast i coupé-utförande) kommer att tillverkas i totalt 700 exemplar
i färgerna gult eller svart. Om Sverige får några bilar är upp till
spekulanters eventuella intresse.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se