Provkörning av Nissan Almera 1,8
Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 80/88,8 mm, volym 1 769 cm3. Max effekt 114 hk/84 kW vid 5 600 r/min. Max vridmoment 158 Nm vid 2 800 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. fyrstegad automat.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, undre triangellänkar. Bak multilänkupphängning.
STYRNING
Kuggstång, servo, Vändcirkel 10,4 m.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och bromskraftsfördelare (EBD).
HJUL OCH DÄCK
Stålfälgar. Fälgbredd 6,0 tum. Däck 185/65 HR 15.
MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 418, bredd 171, höjd 144, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt ca 1 300. Tanken rymmer 60 liter.
PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 s. Bränsleförbrukning blandad körning 0,75 l/mil.
Prylbehållaren
En japansk småbil som tillverkas i Englad har givetvis paraplyställ bland alla nya stuvmöjligheter. Almera är en bil att trivas utmärkt med.
Den polske journalisten somnar inom tre minuter. När jag tittar runt ser jag fler och fler vars ögonlock blir allt tyngre.
Det är den tidpunkten på en nybilspresentation då luften går ur de flesta. "Technical Briefing" brukar det stå i tidsplanen.
Jag biter ihop och tar fram anteckningsblocket. Efter 45 minuters malande av Mr. John Barrow, produktansvarig för nya Nissan Almera, har jag fyllt två sidor med noteringar - riktigt intressant.
Men mitt klotter handlar inte så mycket om nya Almeras förträffliga vägegenskaper. De var nämligen bra redan på gamla modellen och har nu förfinats ytterligare. Styrning och väggrepp är helt enkelt i toppklass i detta segment som döpts till C av bilbranschen.
Det handlar inte heller så mycket om nya 1,8-litersmotorn med internbeteckningn QG 18DE. En spänstig, om än inte överstark, 114-hästarsmotor. Den ger i stort sett maximalt vridmoment mellan varvtalen 2 400 och 4 800 r/min. Som mest handlar det om 158 Nm och det levereras redan vid 2 800 r/min. En sammetslen maskin som gör sitt jobb väl utan att på något sätt överraska eller kännas sportig.
Jag har heller inte ödslat bläck på den mindre 1,5-litersmotorn på 90 hästar för den finns inte ännu. Det gör däremot en turbodiesel på 2,2 liter och 110 hk. En modern diesel, möjligen för bullrig för att mäta sig med de bästa. Ska dra 0,57 liter milen vid blandad körning.
Anteckningsblocket säger inte heller så mycket om säkerheten, förutom att Nissan påstår sig ha jobbat hårt med den. För att nya Almera ska veckla ihop sig på ett säkrare sätt vid en frontalkrock är rambenen sexkantiga. Det finns säkert en massa anledningar till detta, men innan Almera utsatts för ett NCAP-test vet vi inte hur det fungerar i verkliga livet.
Almeras utseende har jag inga noteringar om och det finns inte mycket att säga om det heller. Den sticker inte ut på samma sätt som till exempel Ford Focus. Fronten påminner om en Primera som åkt på en snyting. Den är svullen helt enkelt. Det här ska bli Nissans nya ansikte och det är bara att gilla läget eller välja annat märke.
Barrow pratar en del om bakdelen på taket som böjer ner en aning strax bakom baksätets nackskydd för att sedan svänga upp igen. "Surf Tail" kallas det och förutom för formens skull påstås det möjligen generera en del marktryck på bakvagnen vilket förbättrar vägstabiliteten.
Nya Almera är kort och gott en trevlig om än alldaglig bil. Bra väg-egenskaper, trevlig motor, ja, en reko typ helt enkelt. Den förmedlar samma känsla som en bra hyrbil. En god kamrat medan man kör den men lämnar inget bestående intryck när man lämnat tillbaka den. Om det står det heller inget i mina noteringar från presskonferensen.
Vad anteckningsblocket egentligen berättar är att Nissan satt sig ner mer än en gång och tänkt till.
Nya Almera är nämligen proppad med snusförnuftiga små detaljer och lösningar man kommer att uppskatta som ägare.
Några exempel:
l Väsk-/kassehängare på mittkonsolens högra sida. Precis som i nya Volvo V70.
l Papperskorg för barnen i baksätet.
l 12-voltsuttag i baksätet så att barnen kan ladda sina datorspel, eller du din nalle.
l Fack i armstödet i baksätet där datorspelet eller tidningarna kan gömmas undan. När du öppnar facket finns där även två mugghållare.
l Spännband i baksätet så att du kan hålla en väska på plats bakom ryggstödet. Hur många gånger har du inte blivit irriterad på den där väskan som slår dig i ryggslutet vid varje inbromsning?
l Paraplyhållare i baksätets framkant speglar att Almera faktiskt byggs i England. När störtregnet kommer och du skall ut är det ju skönt att slippa ta sig till bagageluckan först och bli genomsur trots att du har ett paraply med dig.
l Gummiblåsa i reservhjulet bak där du kan lägga skitiga stövlar, blöta kläder eller kanske gömma något för intresserade blickar.
Dessutom har Almera tolv års rostskyddsgaranti, låsningsfria bromsar, fyra krockkuddar och mekaniskt aktiva nackskydd. Den säljs i fyra utföranden: Comfort, Luxury, Ambiance och Sport.
Pris från 130 000 kronor när den nya modellen introduceras i slutet av april.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se