Provkörning av Nissan Ariya e-4orce 87 kWh
Premium Nissans första elbil Leaf kom redan 2010, men sedan hände inte mycket. Nu, 12 år senare, kommer deras andra helt elektriska bil – Ariya. Och det är nu allt kommer, på bara några år ska Nissan släppa 20 elektrifierade bilar.
Förändringens vindar har nått orkanstyrka i bilindustrin. Just nu dundrar det ut pressreleaser på löpande band om nya elbilar från världens alla tillverkare. Allt ska elektrifieras och alla har ambitiösa planer. Flosklerna haglar. Få är de tillverkare som inte har tagit på sig ledartröjan och ska staka ut den elektriska framtiden.
Bland traditionella biltillverkare (dit räknar jag inte Tesla) så var Nissan något av pionjärer med sin första elbil Leaf som kom för 12 år sedan. Chevrolet hade sin Volt, som såldes som Opel Ampera i Europa, men den blev ingen stor framgång. Snart följde ett band av lite mer specialdesignade elbilar som BMW i3, i8 och Renault Zoe. Det skulle synas att bilarna var elektriska. De skulle sticka ut.
Men sedan dess har saker och ting förändrats. När året är 2022 och alla tillverkare har insett att framtiden är elektrisk och är ivriga att få ut sina första modeller så har trenden gått åt motsatt håll. Nu ska allt se likadant ut. I stället för att göra något unikt ska nästan alla in och trängas i crossover-segmentet, eller bland mellanklass-suvarna, om man hellre vill kalla dem så. Nissan och deras nya elbil Ariya är inget undantag.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se