Ariya är Nissans första elbil på 12 år. Den har samma typ av designspråk som övriga nya Nissan-bilar. Foto: Nissan

Provkörning av Nissan Ariya e-4orce 87 kWh

Nissans första elbil Leaf kom redan 2010, men sedan hände inte mycket. Nu, 12 år senare, kommer deras andra helt elektriska bil – Ariya. Och det är nu allt kommer, på bara några år ska Nissan släppa 20 elektrifierade bilar.

Förändringens vindar har nått orkanstyrka i bilindustrin. Just nu dundrar det ut pressreleaser på löpande band om nya elbilar från världens alla tillverkare. Allt ska elektrifieras och alla har ambitiösa planer. Flosklerna haglar. Få är de tillverkare som inte har tagit på sig ledartröjan och ska staka ut den elektriska framtiden.

Bland traditionella biltillverkare (dit räknar jag inte Tesla) så var Nissan något av pionjärer med sin första elbil Leaf som kom för 12 år sedan. Chevrolet hade sin Volt, som såldes som Opel Ampera i Europa, men den blev ingen stor framgång. Snart följde ett band av lite mer specialdesignade elbilar som BMW i3, i8 och Renault Zoe. Det skulle synas att bilarna var elektriska. De skulle sticka ut.
Men sedan dess har saker och ting förändrats. När året är 2022 och alla tillverkare har insett att framtiden är elektrisk och är ivriga att få ut sina första modeller så har trenden gått åt motsatt håll. Nu ska allt se likadant ut. I stället för att göra något unikt ska nästan alla in och trängas i crossover-segmentet, eller bland mellanklass-suvarna, om man hellre vill kalla dem så. Nissan och deras nya elbil Ariya är inget undantag.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill