Provkörning av Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 2WD
Med fem miljoner sålda bilar sedan starten 2007, tre miljoner bara i Europa, anser Nissan, med all rätt, att crossovern Qashqai är en succé. Nissan håller också väldigt hårt i sina trogna kunder. Så hårt att den tredje generationen blir ett ordentligt kramkalas.
Framför en av hangarerna på Sturups flygplats står tre generationer av Nissan Qashqai uppradade. Ett par av ansiktslyften finns också med den där +2-varianten. Första Nissan Qashqai kom 2007 och tillsammans med bilar som Kia Sportage och Range Rover Evoque skapade Qashqai en ny bilklass. Den lilla suven, eller crossovern, tog med tiden över från golfklassen som den ”vanliga bilen”. Det är de mellanstora suvarna och crossover-modellerna som får bära de stora tekniska nyheterna och det är där tillverkarnas kraft läggs.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se