1 AV 2
Följ med Teknikens Världs Jan-Erik Berggren när han berättar mer om bilen
2 AV 2
Tillbaka till suv-stuket. Fjärde generationen av Nissan X-Trail är bredare och högre.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Nissan X-Trail e-4orce 4WD e-Power

Elektrifieringen i bilindustrin har förstås inte undgått någon. Och med EU:s färska beslut att ta bort försäljningen av nya bilar med bensin- eller dieselmotorer från 2035 lär takten i omställningen öka. Men Nissan skyndar långsamt och låter bensinmotorn vara batteriladdare i den fyrhjulsdrivna versionen av nya X-Trail.

Jan-Erik Berggren

Mot bakgrunden att EU så drastiskt tänker fasa ut bensin- och dieselmotorer i Europa kan det tyckas märkligt att Nissan inte går längre än till hybriddrivlinan för fjärde generationen av den populära suven, eller crossovern som många numera hellre kallar den, X-Trail.
Men beslutet kommer förstås sig av att Nissan säljer X-Trail på betydligt fler marknader än Europa och modellen erbjuds med ett antal olika motorer beroende på de olika marknadernas utsläppsregler.

Det här är nytt

Drivlina

En drivlina använder bensin­motorn på 1,5 liter för att ladda ett batteri. En eller två elmotorer driver bilen framåt.

Assistanssystem

Ny farthållare och nytt smart inbromsning där en radar ”ser” långt fram ska ge säkrare körning.

5 eller 7

X-Trail erbjuds som sjusitsig i två av tre versioner i Sverige. Men det är minimalt med plats längst bak.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill