Provkörning av Nissan X-Trail e-4orce 4WD e-Power
Elektrifieringen i bilindustrin har förstås inte undgått någon. Och med EU:s färska beslut att ta bort försäljningen av nya bilar med bensin- eller dieselmotorer från 2035 lär takten i omställningen öka. Men Nissan skyndar långsamt och låter bensinmotorn vara batteriladdare i den fyrhjulsdrivna versionen av nya X-Trail.
Mot bakgrunden att EU så drastiskt tänker fasa ut bensin- och dieselmotorer i Europa kan det tyckas märkligt att Nissan inte går längre än till hybriddrivlinan för fjärde generationen av den populära suven, eller crossovern som många numera hellre kallar den, X-Trail.
Men beslutet kommer förstås sig av att Nissan säljer X-Trail på betydligt fler marknader än Europa och modellen erbjuds med ett antal olika motorer beroende på de olika marknadernas utsläppsregler.
Det här är nytt
Drivlina
En drivlina använder bensinmotorn på 1,5 liter för att ladda ett batteri. En eller två elmotorer driver bilen framåt.
Assistanssystem
Ny farthållare och nytt smart inbromsning där en radar ”ser” långt fram ska ge säkrare körning.
5 eller 7
X-Trail erbjuds som sjusitsig i två av tre versioner i Sverige. Men det är minimalt med plats längst bak.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se