Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Niu M1 Pro

Elfordonen kommer på allvar och med det även elmopeden som blir billigare med statligt stöd. Vi kör en stilsäker kines med detaljlösningar och smidighet som trumfkort: Niu M1.

Normalt håller vi på Teknikens Värld oss på fyra hjul men ibland tvingas vi vidga våra vyer och vingla ut i trafiken på två. Ni som har hängt med ett tag kommer säkert ihåg när vi testade 14 EU-mopeder i nummer 24/2002 när fenomenet slog ner som en bomb i landet. Testet måste anses som preskriberat och jag kan erkänna att inte alla mopeder lämnades tillbaka i det skick som de hämtats i, och inte bara på grund av usel detaljkvalitet.

Elmopeden har kanske inte slagit på samma nivå men allt fler ljudlösa tvåhjulingar rullar nu i alla fall på huvudstadens gator. En starkt bidragande anledning är att staten i form av Naturvårdsverket har öppnat lädret och bidrar med 25 procent (upp till 10 000 kronor) när du köper ett tvåhjuligt elfordon – cykel, moped eller motorcykel. I nummer 15/2018 körde vi den kompakta och hopfällbara Onebot och i 24/2017 gränslade vi halvsvenska Vessla, nu är det dags för nya Niu M1 Pro, ett smidigare och mer nedbantat alternativ av märkets modell N1S.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill