Provkörning av Hyundai Tucson 1,6 T-GDI HEV 4WD
Elektrifiering står i fokus när Hyundai lanserar en ny generation av suven Tucson. Nya Tucson kommer som mildhybrid, hybrid och laddhybrid, men varför inte som elbil?
De har lyckats nästan oförskämt bra. Med elektrifieringen alltså. Genom att erbjuda prismässigt överkomliga laddhybrider och elbilar utan långa väntetider har Hyundai plockat marknadsandelar i Sverige i sådan grad att det är lätt att glömma bort att det trots allt är suvarna som är viktigast.
Nya Tucson, den fjärde i ordningen, är viktig för Hyundai. Jätteviktig. Med sju miljoner sålda Tucsons (eller heter det Tusconer?) sedan första generationen lanserades år 2004 är den en av märkets absoluta storsäljare och i Europa är det den enskilt viktigaste modellen. Elbilsruschen till trots är Europa alltjämt en mellansuvsuktande kontinent och ända sedan första generationen Santa Fé kom år 2001 har Hyundai haft stora suvframgångar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se