Nya eldrivna Kia Niro heter Niro EV, inte e-Niro som tidigare generation. Foto: Kia

Provkörning av Kia Niro EV

Kia Niro är här i ny generation och den får längre räckvidd, nya funktioner och en ny design. Men den byter även namn. Vi ser vad Niro EV går för i Oslo.

Nya Kia Niro har en design som matchar de nyare delarna av Oslo väl med sina udda linjer och kontrasterande designgrepp. I det så kallade Barcode-området i Bjørvika står arkitekternas skrytbyggen tätt, som en symbol för att framtiden har anlänt. På ett liknande sätt känns det som att Kia vågade ta ut svängarna lite mer när den nya, andra generationen Niro ritades. Kanske beror det på bra självförtroende då den första generationen har kommit att bli en storsäljare. I Sverige blev Niro den mest sålda bilen till privatkunder förra året, den femte mest sålda totalt.
Med det nya utseendet är den långt ifrån lika slätstruken som förr, man sticker ut hakan mer och det kan vara en design som delar kunderna. På samma sätt har Barcode-området delat Osloborna. Oavsett bil eller hus och hur de ser ut på ytan är det i grunden samma teknik som används för att bygga det nya. Nya Niro använder nämligen samma plattform som föregångaren, en plattform som även ligger till grund för första generationen Hyundai Ioniq. Man byter alltså inte till den nya E-GMP-plattformen som flaggskeppet EV6 bygger på. Men vad gör det när nya Niro känns och beter sig som den gör.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill