Notera den tydliga centrumlinjen som nya Astra fått från flera av Opels konceptbilar. Foto: Opel

Provkörning av Opel Astra Hybrid 180 GS Line

Sköna stolar, smarta LED-lampor och ett filande på chassit för att skapa vassare köregenskaper. Så har Opel valt att göra för att få nästa generation av populära modellen Astra att sticka ut bland plattformssyskonen i Stellantis. Men kanske hade Opel också behövt lite arbete med hybriddrivlinan som hackar betänkligt.

Vågorna på Atlanten piskar kuststräckan norr om Cascais, den lite sömniga förorten till Lissabon. Vägen norrut från Cascais har fått pris för att vara vacker och här gillar biltillverkarna att visa upp sina bilar. Vi har varit här och kört bilar från Volvo, BMW och Mercedes. Den här gången handlar det om 12:e generationen av Opel Astra. Opel har lämnat tryggheten i Taunus-bergen hemma i Tyskland och vågar släppa ut oss på kurviga och utmanande vägar i Portugal.
Laddhybridrivlinan kan ställas i tre lägen – electric, hybrid och sport – och det är den åttastegade automatlådans uppgift att se till att de 180 hästkrafterna från 1,6-litersbensinaren och elmotorn arbetar så bra som möjligt tillsammans. Elmotorn står ensam för drygt 110 av de hästkrafterna och det känns i bilen, bensin­motorns 150 hästkrafter inte är speciellt delaktig mer än vi rejäl belastning. Opel har också aviserat en laddhybrid med systemeffekten 225 hästkrafter vilket då överensstämmer med laddhybriden som sitter i syskonbilarna Peugeot 308 och DS 4, med flera.
Batteriet på 12,4 kWh har plockats från syskonen och även ombordladdaren på 3,7 kW, med 7,4 kW som tillval, känner vi igen från provkörningarna av syskonen i somras.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill