Provkörning av Opel Astra Hybrid 180 GS Line
Sköna stolar, smarta LED-lampor och ett filande på chassit för att skapa vassare köregenskaper. Så har Opel valt att göra för att få nästa generation av populära modellen Astra att sticka ut bland plattformssyskonen i Stellantis. Men kanske hade Opel också behövt lite arbete med hybriddrivlinan som hackar betänkligt.
Vågorna på Atlanten piskar kuststräckan norr om Cascais, den lite sömniga förorten till Lissabon. Vägen norrut från Cascais har fått pris för att vara vacker och här gillar biltillverkarna att visa upp sina bilar. Vi har varit här och kört bilar från Volvo, BMW och Mercedes. Den här gången handlar det om 12:e generationen av Opel Astra. Opel har lämnat tryggheten i Taunus-bergen hemma i Tyskland och vågar släppa ut oss på kurviga och utmanande vägar i Portugal.
Laddhybridrivlinan kan ställas i tre lägen – electric, hybrid och sport – och det är den åttastegade automatlådans uppgift att se till att de 180 hästkrafterna från 1,6-litersbensinaren och elmotorn arbetar så bra som möjligt tillsammans. Elmotorn står ensam för drygt 110 av de hästkrafterna och det känns i bilen, bensinmotorns 150 hästkrafter inte är speciellt delaktig mer än vi rejäl belastning. Opel har också aviserat en laddhybrid med systemeffekten 225 hästkrafter vilket då överensstämmer med laddhybriden som sitter i syskonbilarna Peugeot 308 och DS 4, med flera.
Batteriet på 12,4 kWh har plockats från syskonen och även ombordladdaren på 3,7 kW, med 7,4 kW som tillval, känner vi igen från provkörningarna av syskonen i somras.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se