Nytt utseende hos Opel Grandland som påminner det hos Opel Mokka. Foto: Opel

Provkörning av Opel Grandland Hybrid4

Tyska Opel ska bli ett renodlat elbilsmärke senast 2028. Opel ska också storsatsa på Kina med flera nya modeller de kommande åren. Men när Opel fräschar till den mellanstora suven Grandland finns fortfarande diesel på menyn, även för Sverige. Bland flera tillgängliga drivlinor valde vi att provköra den mest intressanta för vår marknad, den fyrhjulsdrivna laddhybriden.

Flygresa till Frankfurt och provkörningsslingor i Taunusbergen. Mycket mer Opel än så kan det knappast bli. Med Opels gamla högkvarter och fabrik i Rüsselsheim alldeles intill och de svängiga bergsvägarna har det här varit en vanlig scen för lansering av flera nya Opel-modeller. Här har vi tidigare kört flera varianter av Astra och flera olika suvar.
Men numera tillhör Opel franska PSA-koncernen och när jag rullar iväg med uppfräschade Grandland slår det mig: jag har aldrig tidigare kört en tysk bil som känts så fransk. Vilket inte alls behöver vara något negativt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill