Provkörning av Opel Omega 3,2
Basfakta
Teknik
V6, 3 175 cm3. 218 hk vid 6 000 r/min, 290 Nm vid 3 400 r/min. Bakhjulsdrift. 4-stegs automat. Ventilerade skivor.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 490, bredd 178, höjd 146. Tjänstevikt 1 675, maxlast 495, släpvikt 1 850.
Fartresurser*
Toppfart 240 km/h,
0-100 km/h 9,0 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körn 1,18 l/mil.
*(enl. tillverkaren)
Klockan tickar för Omega
Någon gång kan någon försöka räkna ut hur många sexcylindriga modeller i "Volvostorlek" Opel givit ut sedan Rekord som pionjär fick rak sexa från den stora Kapitän 1965. I den senaste variationen på temat sätter en 3,2-liters V6 på 218 hk duktig fart på den rymliga och påtagligt bakhjulsdrivna Omega.
I jämförelse med den Omega 3,0 Sport vi testade i nummer 1/01 är motorn nu borrad 200 cm3 och effekten måttliga sju hk högre. Sportversionen har hård fjädring, rejält skålade läderstolar försedda med ställbart lårstöd, samt dekorations-paneler som ser ut som aluminium. En storbil med tufft anslag men ändå med ganska diskret och skönt spoilerbefriad framtoning. Sjuttontumshjulen är det mest uppseendeväckande på utsidan. 3,2-varianten finns också i en Eleganceversion med trädekorationer i inredningen och mjukare fjädring.
Omega är en allt mer säregen modell numera, ett gammaldags landsvägsjärn som snart ser slutet av sin levnads bana. Bilen är bitvis lite otymplig att manövrera och hantera; dörrarna slår alltför lätt igen just när man ska kliva ur, kontrollpanelen framför växelspaken är ursnygg men inte särskilt lättskött, bagageluckan kan bara öppnas med knapp om startnyckeln sitter i tändningslåset.
Desto mer övertygar Omega när man umgås på 50-milapass i hög takt. Då imponerar ljudnivån, fjädringen som är mjuk fast fast, utrymmena, ljudanläggningen, de ytterst bekväma stolarna och den urstarka motorn. Jättedäcken gör bilen alltför spårkänslig för att det ska kännas riktigt korrekt och bilen kunde ha mer distinkt fjädring i framvagnen.
Ersättaren presenteras inom två år. Då går ett av de sista bakhjulsdrivna, prisvärda BMW-alternativen ur tiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se