Provkörning av Ora 300 Pro
Det relativt nystartade kinesiska elbilsmärket Ora har tagit sig till Sverige. Först ut från portföljen är 300 Pro, en småbil som ska locka med färg och form.
De kinesiska elbilsmärkena börjar ta över marknaden allt mer och flera av dem är egentligen inte nya – bara i Europa. Hongqi, till exempel, har funnits i Kina i decennier men har alldeles nyligen lanserats i Sverige. Men det finns en uppstickare som startades upp 2018 och, utöver en liten citybil, nu lanserat sin första ”riktiga” modell. Det är varumärket Ora – och bilen 300 Pro.
I sitt hemland döptes bilen till Funky Cat och flera andra länder har behållit namnet, men det fick inte följa med till Sverige.
– Vi vill i första hand bygga upp varumärket Ora i Sverige och inte en specifik bilmodell. Annars är risken att kunderna inte känner igen oss nästa gång vi släpper en bil, berättar Linda Ungh, marknadschef på Ora i Sverige när vi besöker dem på International Motors i Malmö.
International Motors, som också säljer Isuzu och Subaru, är märkets generalagent i Sverige. Det finns tio återförsäljare i landet, från Malmö till Sundsvall. Målet är att öppna ännu fler och ännu högre upp i landet. Det viktigaste för Ora är att både återförsäljare och serviceverkstad finns på samma plats.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se