Den nya loggan i fronten är en stor förändring för Peugeot. Foto: Peugeot

Provkörning av Peugeot 308 SW Hybrid 225

När alla febrar om suvar och elbilar, helst i kombination, vill Peugeot skänka lite kärlek åt en gammal hederlig mellanstor kombi. Eller som Peugeots projektmanager Agnes Tesson-Faget säger när jag frågar varför man ska köpa en 308 i stället för en suv: ”Varför inte, den är billigare, snygg och rolig att köra. Och praktisk också.” 

Det kan inte vara lätt att vara tredje generationen av mellanklassbilen 308. Föregångaren fick pris som Årets Bil i Europa och firades med en brakmiddag i Eiffeltornet. Det var 2014 och sedan dess har släktingar som 3008 och 208 vunnit samma fina pris. Alla tre modellerna har också blivit storsäljare och med 208 kan man säga att Peugeot nosade på elbilseran för första gången på allvar.
Nu, 2021, är nya 308 varken kaxig suv eller klimatsmart elbil. När Peugeot snurrar fram bilden med de olika drivlinorna för 308 och 308 kombi, eller Station Wagon som fransmännen skriver, när de pratar säger de dock Estate, är det två versioner av laddhybrider, tre bensinalternativ och – faktiskt – två dieslar.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill