Provkörning av Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225 GT
Premium När Peugeot återintroducerar modellbeteckningen som börjar på 40 är det en bil med identitetskris. Nya 408 vill vara både sedan och suv. Till Sverige kommer den som laddhybrid och vi provkör i Spanien.
– Peugeot 408 är vacker ur varje vinkel, säger Peugeots PR-chef från scenen i Barcelona. Huruvida publiken håller med honom är oklart för designen hos 408 lämnar en del för ögat att smälta. Under de senaste åren har Peugeots designavdelning gått vågat fram med en hög koncentration av vinklar och karossveck per kvadratdecimeter plåt. I fallet 408 tillkommer ytterligare en dimension då den är en bil som man inte riktigt vet vilket bilsegment den placerar sig i. Är det en suv, sedan eller halvkombi? Det är också syftet.
408 är resultatet av ett försök att tillfredsställa flera marknader med samma produkt. En produkt man arbetat i sju år för att färdigställa vilket är ovanligt länge. Tycker du ändå att den ser bekant ut beror det troligen på att koncernsyskonet Citroën redan säljer sin version av modellen, C5 X.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se