Huven, vindrutan och dörramarna fram är samma som används till 308.
1 AV 2
Peugeots nya mellanklassare är lite ambivalent
2 AV 2
Huven, vindrutan och dörramarna fram är samma som används till 308.
Foto: Peugeot

Provkörning av Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225 GT

När Peugeot återintroducerar modellbeteckningen som börjar på 40 är det en bil med identitetskris. Nya 408 vill vara både sedan och suv. Till Sverige kommer den som laddhybrid och vi provkör i Spanien.

– Peugeot 408 är vacker ur varje ­vinkel, säger Peugeots PR-chef från scenen i Barcelona. Huruvida publiken ­håller med honom är oklart för designen hos 408 lämnar en del för ögat att smälta. Under de senaste åren har Peugeots designavdelning gått vågat fram med en hög koncentration av vinklar och karossveck per kvadratdecimeter plåt. I ­fallet 408 tillkommer ytterligare en dimension då den är en bil som man inte riktigt vet vilket bilsegment den placerar sig i. Är det en suv, sedan eller halvkombi? Det är också syftet.
408 är resultatet av ett försök att tillfredsställa flera marknader med samma produkt. En produkt man arbetat i sju år för att färdigställa vilket är ovanligt länge. Tycker du ändå att den ser bekant ut beror det troligen på att koncernsyskonet Citroën redan säljer sin version av modellen, C5 X.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill