Provkörning av Polestar 2
I det som tidigare var en kontorsbyggnad för Volvo Bussar AB finns i dag huvudkontoret för Sveriges första elbilsmärke. Den tidigare så landstingsbeigefärgade fasaden är bytt mot en blank, vit med frostade fönsterglas. På parkeringen utanför finns en lång rad laddstolpar. Det är här Polestar håller till. Efter att ha börjat som ett namn på ett STCC-team på 1990-talet har Polestar sedan 2017 etablerats som Volvos nya märke, med särskild inriktning på prestanda och elektrifiering. Första bilen blev dock en laddhybrid som drar närmare en liter per mil vid verklig körning och har en design som starkt påminner om Volvo S90. Ingen toppenstart för ett elbilsmärke.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se