Ett steg bakåt för Polestar betyder tvåhjulsdrift, en elmotor och lägre pris. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Provkörning av Polestar 2 Standard Range Single Motor

Vi har påpekat brister och klagat på priset och förbrukningen på Polestar 2. Nu kommer två nya varianter. Båda tvåhjulsdrivna, varav den ena har ett mindre batteri. Vi provkör nya snikvarianten av Polestar 2.

Exklusiv, dyr, kraftfull och något helt nytt. Förra sommaren kom Polestar 2 till bilhandlare och showrooms runtom i landet. Polestar var det nya fräcka svenska elbilsmärket och 2:an fick snabbt beröm för sina fina köregenskaper och för instrumenteringen med operativsystem från Google.
Men vi påpekade bristerna också. Ett högt luftmotstånd ger hög förbrukning, och i alla de tester där Polestar 2 varit med har vi noterat klart högre förbrukning än konkurrenterna. Senast konstaterade testförare Ruben Börjesson:
”Kunde man inte få en knapp för att sänka effekten och därmed minska förbrukningen?”
Ruben har fått som han ville, nästan.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill