Foto: Teknikens Värld

Provkörning av Porsche 718 Cayman GT4 RS

Med motorn lånad direkt från Porsche 911 GT3 blir lillebror Cayman alldeles vild. Men de största skillnaderna finns i chassit. Cayman GT4 RS är stenhårt anpassad för ett liv på racerbanan.

Genom den långa parabolicakurvan balanserar vi på en knivsegg, bilen och jag, och med gasen går det att justera spåret så att jag jag har en rimlig chans att träffa kurvans sena apex. Sedan glider bilen ut mot högerkanten ut på den långa start- och målrakan och det dröjer innan jag vågar gå på fullt, strax innan vi tangerar de färgglada kantstenarna på vänsterkanten.
För när jag fäller ned bryter hela helvetet lös. Som en hästspark kommer all kraft på en gång, utan minsta fördröjning och nya växlar får jag paddla fram som om jag skyfflade kol på en atlantångare. Allt till till toner som skulle få Jerikos murar att falla. Alldeles invid örat sitter nämligen en insugstrumpet av ansenlig kaliber.
För även om Porsche 718 Cayman GT4 RS har fått samma motor som sitter i storebror 911 GT3 med sex individuella gasspjäll skiljer sig insug och avgas. Och så är den vänd 180 grader, naturligtvis. Cayman är en mittmotorbil.
Det speciella med insuget är att det mynnar i två stora trattar som sitter där de bakre sidorutorna normalt finns. Därmed sjunger det ordentligt i öronen när man släpper loss. Snart är jag framme vid 150-metersskylten och det är hög tid att ställa sig på bromspedalen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill