Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Jürgen Tap / Porsche

Provkörning av Porsche 911 RSR

Premium RSR är den absolut mest extrema versionen i 911-släktet och tävlar gör den i världens tuffaste långlopp. 

Vi ansluter till teamet under deras testdagar på Vallelunga-banan i Italien för en provkörning!

Nervös, förväntansfull, lycklig, rädd. Det är blandade känslor när hyrbilens trygga skal lämnas och stegen riktas mot garagebox åtta där en tvättäkta Porsche 911 RSR väntar. För den oinvigde kan det här framstå som ”en vanlig” racing-Porsche, men 911 RSR är så mycket mer. Det här är resultatet när Porsches motorsportavdelning får nästan helt fria händer. Tak och sittbrunn är standard, allt annat är speciellt och handgjort för just RSR. Den är lika långt ifrån standard som den ser ut, men ändå är det främst under skalet som de stora skillnaderna finns. Mest extremt med RSR är att Porsche har roterat motorn 180 grader och placerat den framför växellådan vilket gör det till en mittmotorbil. Anledningen var till en början att kunna utforma bilens undersida för att generera mer marktryck med en större diffusor baktill, men kanske lika viktigt var den bättre viktfördelning som följde. Motorrotationen skedde redan till förra modellen som kom 2017, framför mig står nu helt nya RSR som Porsche tävlat med under året men först nu släpps till privata racingstall. Pris? Ca en miljon euro, motsvarande drygt 10 miljoner kronor.