Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Här laddar Jan Hagman i en vänster över krön. Lite väl mycket sladd men det är bara för fotografens skull, som i nästa sekund blir överkörd. Allt för en bild.
Här laddar Jan Hagman i en vänster över krön. Lite väl mycket sladd men det är bara för fotografens skull, som i nästa sekund blir överkörd. Allt för en bild.
Här laddar Jan Hagman i en vänster över krön. Lite väl mycket sladd men det är bara för fotografens skull, som i nästa sekund blir överkörd. Allt för en bild.
Här laddar Jan Hagman i en vänster över krön. Lite väl mycket sladd men det är bara för fotografens skull, som i nästa sekund blir överkörd. Allt för en bild. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Porsche 911 Safari

Nioelvan är precis hemkommen från Safarirallyt. Ett lager fin, gulröd sand från Kenya och en hyggligt stor buckla bakom höger dörr är det som satt tydligast spår. Klassiska Bilar kör den hårt på ärad mark – Björn Waldegårds rallycrossbana i Roslagen.

Ägare är rallyräven Jan Hagman från Rimbo, en man som kört mycket bil i sina dar, med cirka 250 rallyn i bakfickan sedan hans första start 1964. Körde Saab 96 men också olika Fordar i Fib Aktuellt Rally Team. Men han hade aldrig kört Porsche.
Som granne och kompis med Waldegård var Jan självklart nyfiken – och hängde med Björn för att uppleva Safarirallyt och Porsche 911 i Safarikläder. Året var 2011. Björn vann, som så många gånger tidigare, och Hagman fick blodad tand.

2012 beställde han en bil från Tuthill Porsche i England, och i början av 2013 levererades bilen som testades i Marocko. Detta var den första tävling Jan Hagman kört på 30 år! Efter det fraktades bilen tillbaka till Tuthill för en del justeringar och sedan ner till Mombasa i Kenya där starten går.
Bilen var en standard 911 Carrera från 1975 som kommit från USA, plockats isär och renoverats totalt. Karossen hade minimalt med rost som svetsats och motorn förstorades från 2,7 till 3,0 liter. Bur, rallystolar, större tank, brandsläckare och sexpunktsbälten, kraftigt förhöjd markfrigång och stora, grovmönstrade rallydäck samt rallytrippmätare är något av det som gör 911 till en fullfjädrad Safarivagn. Exakt likadan som Waldegårds vinnarbil från 2011, så när som på färg och fälgar.

Recaro-stolar och sexpunktsbälten samt ett knippe nogsamt ditsvetsade rör är det som skyddar i händelse av krasch. Inredningen i övrigt är av det spartanska slaget, allt för att hålla nere vikten. Lättåtkomliga säkringar mitt på panelen samt ett gäng vippströmbrytare för bland annat tändning och start.
Recaro-stolar och sexpunktsbälten samt ett knippe nogsamt ditsvetsade rör är det som skyddar i händelse av krasch. Inredningen i övrigt är av det spartanska slaget, allt för att hålla nere vikten. Lättåtkomliga säkringar mitt på panelen samt ett gäng vippströmbrytare för bland annat tändning och start.
Recaro-stolar och sexpunktsbälten samt ett knippe nogsamt ditsvetsade rör är det som skyddar i händelse av krasch. Inredningen i övrigt är av det spartanska slaget, allt för att hålla nere vikten. Lättåtkomliga säkringar mitt på panelen samt ett gäng vippströmbrytare för bland annat tändning och start.
Det viktigaste instrumentet rakt fram, varvräknaren, men lika viktiga är oljetryck och oljetemperatur. Greppvänlig kringla från Momo.
Det viktigaste instrumentet rakt fram, varvräknaren, men lika viktiga är oljetryck och oljetemperatur. Greppvänlig kringla från Momo.
Det viktigaste instrumentet rakt fram, varvräknaren, men lika viktiga är oljetryck och oljetemperatur. Greppvänlig kringla från Momo.
Lådan är femväxlad och lika precis som man förväntar sig. På banan behövdes bara tvåan.
Lådan är femväxlad och lika precis som man förväntar sig. På banan behövdes bara tvåan.
Lådan är femväxlad och lika precis som man förväntar sig. På banan behövdes bara tvåan.
Kartläsarens viktiga instrument i dubbel uppsättning. Distans och fart är A och O för att hålla reda på var man är. Navigationssystem är inte tillåtet.
Kartläsarens viktiga instrument i dubbel uppsättning. Distans och fart är A och O för att hålla reda på var man är. Navigationssystem är inte tillåtet.
Kartläsarens viktiga instrument i dubbel uppsättning. Distans och fart är A och O för att hålla reda på var man är. Navigationssystem är inte tillåtet.
1 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Recaro-stolar och sexpunktsbälten samt ett knippe nogsamt ditsvetsade rör är det som skyddar i händelse av krasch. Inredningen i övrigt är av det spartanska slaget, allt för att hålla nere vikten. Lättåtkomliga säkringar mitt på panelen samt ett gäng vippströmbrytare för bland annat tändning och start.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Det viktigaste instrumentet rakt fram, varvräknaren, men lika viktiga är oljetryck och oljetemperatur. Greppvänlig kringla från Momo.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Lådan är femväxlad och lika precis som man förväntar sig. På banan behövdes bara tvåan.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Kartläsarens viktiga instrument i dubbel uppsättning. Distans och fart är A och O för att hålla reda på var man är. Navigationssystem är inte tillåtet.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Nu står den här framför mig och ser så otroligt uppkäftig, brutal och kompetent ut, direkt från Afrika med kartor, noter och annat oumbärligt från rallyt inne i kupén.
– Kör så mycket och så hårt du vill, säger Hagman. Kan inte påstå att jag är nödbedd precis, men är ändå förvånad att han släpper denna dyrbara tingest i händerna på en vanlig dödlig. Tråcklar in min inte helt smidiga lekamen mellan rör och ratt, ner i den djupa stolen. Spänner fast sexpunktsbältet, på med hjälm och handskar.
Ignition on, start. Den stora boxersexan brakar igång och behöver lite gas för att inte storkna innan den blivit varm. Den lilla ljudisolering som fanns är borttagen och det låter som om motorn sitter inne i kupén. 

Att bilen fortfarande håller ihop så bra är ett högt betyg åt Porsche och Tuthill. Bucklan vid dörren är ett minne från Dag 3 och sträcka CS9. Betongpelare!
Att bilen fortfarande håller ihop så bra är ett högt betyg åt Porsche och Tuthill. Bucklan vid dörren är ett minne från Dag 3 och sträcka CS9. Betongpelare!
Att bilen fortfarande håller ihop så bra är ett högt betyg åt Porsche och Tuthill. Bucklan vid dörren är ett minne från Dag 3 och sträcka CS9. Betongpelare!
Stora stänkskydd både fram och bak hindrar stenar och annat från att slå sönder bilen undertill. Grovmönstrade rallydäck för Safarirallyt och lättmetallfälgar från Mitsubishi Evo.
Stora stänkskydd både fram och bak hindrar stenar och annat från att slå sönder bilen undertill. Grovmönstrade rallydäck för Safarirallyt och lättmetallfälgar från Mitsubishi Evo.
Stora stänkskydd både fram och bak hindrar stenar och annat från att slå sönder bilen undertill. Grovmönstrade rallydäck för Safarirallyt och lättmetallfälgar från Mitsubishi Evo.
"Safariljus" sitter i backspeglarna. Syns otroligt bra och talar om vad som kommer.
"Safariljus" sitter i backspeglarna. Syns otroligt bra och talar om vad som kommer.
"Safariljus" sitter i backspeglarna. Syns otroligt bra och talar om vad som kommer.
1 AV 4
Att bilen fortfarande håller ihop så bra är ett högt betyg åt Porsche och Tuthill. Bucklan vid dörren är ett minne från Dag 3 och sträcka CS9. Betongpelare!
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Stora stänkskydd både fram och bak hindrar stenar och annat från att slå sönder bilen undertill. Grovmönstrade rallydäck för Safarirallyt och lättmetallfälgar från Mitsubishi Evo.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 4
"Safariljus" sitter i backspeglarna. Syns otroligt bra och talar om vad som kommer.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

I med ettan och jag kör ut på banan. Jag hittar runt efter att ha åkt med Hagman ett antal varv, snabbare och snabbare. Ömsom asfalt, ömsom lera/sand/grus/jord/sten och helt galna gropar här och var.
Gasar, och ljudet utanför bilen är så vackert som bara en Porsche-sexa med öppet avgassystem kan prestera.
I med tvåan, den enda växel man behöver på denna bana, och på väg mot första vänstern där grus blir asfalt, höger över krön, ner mot en skarp vänster, på med gas och bakänden far ut i en vad jag uppfattar som kontrollerad sladd. Motorn är otroligt flexibel och drar starkt från låga varvtal och ger inte upp förrän vid drygt 7 000 r/min. Makalöst vad den går, men Hagman tycker den är lite för slö med sina 250 hästkrafter. Nåja, det räcker bra för mig. Rusar vidare på en infernaliskt gropig och studsig grusraka, men den långa fjädringsvägen gör att bilen sväljer allt och flyter över groparna ganska odramatiskt. 

Broms och asfaltvänster igen, jobbar upp mot nästa skarpa vänster och grus, ner och kraftig höger som går uppåt. Liten raka och en vänster igen. Över krön med vänsterbroms nere i backen där grusvänstern kommer och jag är tillbaka där jag startade.
På med gas och maskinen brölar högt och klart. Igen och igen och igen. Kort, knixig och kuperad bana med stora gropar. Intensiv. Som gjort för Safari-Porsche. Fantastiskt lättkörd, om man balanserar tungan rätt. Gasar man för mycket kommer baken farande lika oväntat som rännskita, men jag tycker ändå att bilen varnar ganska tydligt – att hit, men inte längre.

För att hålla andningsvägarna rena är insugen försedda med extra stora luftfilter. Motorn har inte servats sedan rallyt i november men går som ett skott.
För att hålla andningsvägarna rena är insugen försedda med extra stora luftfilter. Motorn har inte servats sedan rallyt i november men går som ett skott.
För att hålla andningsvägarna rena är insugen försedda med extra stora luftfilter. Motorn har inte servats sedan rallyt i november men går som ett skott.
En kraftig hasplåt är monterad för att hålla de ädlare delarna, som motor och växellåda, skyddade från stenbumlingar, hyenor och annat löst på savannen.
En kraftig hasplåt är monterad för att hålla de ädlare delarna, som motor och växellåda, skyddade från stenbumlingar, hyenor och annat löst på savannen.
En kraftig hasplåt är monterad för att hålla de ädlare delarna, som motor och växellåda, skyddade från stenbumlingar, hyenor och annat löst på savannen.
I dörrfickan finns noter från 2013 East African Safari Classic Rally, samt pennor och drickaflaskor och det afrikanska dammet som letat sig in överallt.
I dörrfickan finns noter från 2013 East African Safari Classic Rally, samt pennor och drickaflaskor och det afrikanska dammet som letat sig in överallt.
I dörrfickan finns noter från 2013 East African Safari Classic Rally, samt pennor och drickaflaskor och det afrikanska dammet som letat sig in överallt.
1 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 5
För att hålla andningsvägarna rena är insugen försedda med extra stora luftfilter. Motorn har inte servats sedan rallyt i november men går som ett skott.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 5
En kraftig hasplåt är monterad för att hålla de ädlare delarna, som motor och växellåda, skyddade från stenbumlingar, hyenor och annat löst på savannen.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
5 AV 5
I dörrfickan finns noter från 2013 East African Safari Classic Rally, samt pennor och drickaflaskor och det afrikanska dammet som letat sig in överallt.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

På grund av höjningen är också tyngdpunkten hög och den svajar en del i kurvor. Kan tänka mig att den kan vara giftig när det börjar gå riktigt fort på plana vägar. Gillar konceptet med en hög, terrängående 911. Framkomligheten är övertygande tack vare markfrigången och mycket vikt över bakhjulen, och accelerationen likaså.
Hade jag bortåt två miljoner någonstans skulle jag inte tveka. Bara att slå en signal till Tuthill och beställa en.
Likadan som Hagmans, tack!

Tuthill Porsche

Francis Tuthill LTD i Oxfordshire, England har över 35 års erfarenhet av Porsche, Audi och VW. Firman bygger, servar och reparerar både gatbilar och tävlingsbilar och har blivit extremt framgångsrika med sina 911 Safari som man deltagit med sedan 2007. 2011 vann en Porsche för första gången Safari Classic Rally med Björn Waldegård vid spakarna och 2013 kom Stig Blomqvist tvåa, slagen med bara fyra minuter av kenyanen Ian Duncan i Ford Capri V8.

Beställer du en bil av Tuthill så ombesörjer de allt. Ofta handplockas bilarna från USA där det finns många 911 i bra skick. De plockas ner helt och renoveras in i minsta detalj. Karossen slipas plåtren och svetsas om så behövs, man gör förstärkningar och svetsar i en båge. Allting lackeras innan montering, motor och växellåda renoveras och du kan välja vilken utväxling du vill ha. Allt görs in house och det du behöver tänka på är att välja färg, och ha en välfylld plånbok. Företaget säljer även begagnade 911-delar och anordnar olika events. Läs mer på www.tuthillporsche.com.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 4/2014.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Porsche 911 "Safari" 1975

Ursprungligt pris för standardbil (1975): 76 400 kronor.

Pris för ”ny” 911 Safari (2013): 1,6 miljoner kronor.

Motor: Bensin, fyrtakt. Sexcylindrig boxer med en överliggande kamaxel per cylinderbank. Bränsleinsprutning. Borrning/slag 95.0/70,4 mm. Cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 250 hk vid 7 000 r/ min. Max vridmoment 274 Nm vid 5 500 r/min.

Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Hjul: Mitsubishi aluminium rallyfälgar, däck 205/65 15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 227, längd 430, bredd 161, höjd 140. Tjänstevikt 1 240. Tank 80 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h ca 6,5 s. Toppfart ca 210+ km/h.

Bränsleförbrukning: Snitt i Safarirallyt 3,5 liter milen.